Mutezilenin usulü hamse (beş esas) ilkeleri nelerdir

Question

Mu’tezilenin Usul -ü hamse ( Beş Esas) İlkeleri nelerdir?

Mutezilenin Usul u hamse Bes Esas Ilkeleri nelerdir

mu’tezile görüşleri maddeler halinde

Mu’tezile İslam akaidini akli ilkeler ve yöntemlerle temellendiren kelam ekolüne verilen addır.Mu’tezile İslam’ın inanç esaslarını açıklarken farklı din ve felsefi görüşlere karşı savunurken nakli deliller yanında akli delillere de başvurmuştur , bu şekilde kelam ilminin temellerini atmıştır.Mu’tezilenin , Adalet, el va’d ve’l -Vaîd ,el -menzile beyne’l – menzileteyn ve emr-i bi’l ma’ruf -münker temellendirmiştir .

TEVHİD İLKESİ: Allah’ın bir ve tek sıfatını sadece Kur’an’da açıklandığı için değil akılla da bilinmesi gerektiği görüşünü benimsemişlerdir. Allah’ın sıfatlarını açıklamışlar bu sıfatların içinde yegane sıfatın kıdem olduğunu yani Allah’ın başlangıcının olmadığını savunmuşlardır, Mu’tezileye göre Allah birdir onun eşi ve benzeri yoktur o her şeyi işitir ve görür, tek başına önce varlıktır kadimdir ondan başka kadim yoktur.Mu’tezile teaddüd -i kudemaya meydan vermemiştir, teaddüd-i kudema kadim varlıkların çokluğunu kabul etmemişler Allah’tan başka kadim yoktur Kur’an dahi yaratılmıştır kadim Allah’ın ahirette dahi gözle görülemeyeceği kanaatine sahiptirler Allah’ın cismi sıfatlardan münezzehtir hiçbir şeyin eşi ve benzeri değildir.

ADALET İLKESİ : Mu’tezilenin Adalet ilkesinin temelinde insanın fiillerini meydana getirmede hür olduğu ve Allah’ın asla çirkini kötü olanı seçip yaratmayacağı görüşü vardır. Allah (c.c.) her zaman insanlara iyiliği emreder ve yaratır, insanlar için kötüyü yaratmaz o zaman insanların yaptıkları fiiller iyi ya da kötü kendi iradelerinin sonucudur, insanların yapmış olduğu kötü fiillerden sorguya çekilip ceza görmesi kendi iradesiyle yaptığı kötü fiillerin sonucudur çünkü Allah kulu için kötülük istemez yaratmaz. Hüsun kübuh ve kader konusu Adalet ilkesine dayanmaktadır insanların bütün fiilleri kendi iradesine yönelimine ve kudreti ile yaptığı için sorumlu olduğunu ileri süren mutezile ayetlerle destekleme yoluna gitmiştir.(Nisa 4/40 Tevbe 9/70 yunus 10/44)

VA’D ve VA’iD İLKESİ; Allah kendisine itaat edene mükafaat verip ödüllendirir yasak ve emirlerine uymayanları ise cezalandırır. İman edip Salih amellerde bulunanlar biz onları altından ırmaklar akan içinde ebedi kalacakları cennetlere sokacağız bu Allah’ın gerçek olan vaadidir Allah tam daha doğru sözlü kim vardır. Nisa süresi 122 ayet
“O kafirlere de ki yenileceksiniz ve cehenneme sürükleneceksiniz orası ne kötü bir yataktır.” Ali İmran 12 ayet mutezile büyük günah işleyenler için ne kafirdir ne mümin ikisinin arasındadır fasıktır demiştir eğer büyük günah işleyen tövbe ederse mümin etmezse cehennemliktir, mutezileye göre Allah ne vaadinden ne de vahidinden döner büyük günah işleyip tövbe etmeyenin de bağışlanması ve peygamberlerin şefaati de söz konusu değildir onlara göre şefaati inkar etmişlerdir.

EL – MENZİLETU BEYNE’L -MENZİLETEYN
El_ menziletu beynel_ menzileteyn iki yer arasında bir yer anlamına gelir. Mutezile iman ile amel arasında sıkı bir ilişki kurmuş imanın artıp eksilebileceğini benimsemiştir. İman onlara göre inanç ve ameldir birbirinden ayrılmazlar, onlara göre büyük günah işleyen kişi ne mümindir ne kafir ikisinin arasındadır yani fasıktır. Tövbe ederse mümin etmezse cehennemliktir. Yani büyük günah işlemiş olanın iki hüküm arasında olması demektir, mümin ya da kafir.

EL_EMRU Bİ’L- MA’RUF VE’N- NEHY ANİ’L – MÜNKER
Mu’teziler iyiliği emretmenin tülü yasaklamanın vacip olduğu görüşündedirler. Bu esasla toplumun huzurunu adaletli bir şekilde devam etmesi için benimsemiştir
İyiliği emredip kötülüğü yasaklamanın kişinin gücü nasıl yetiyorsa gereğini yerine getirmesini vacip olduğu hususunda ittifak etmişlerdir.

Yazar: Fatma Arslan

BENZER KONULAR:

Dini Soru Cevap

Her soru cevap verilmeye değerdir, yeter ki aynı konu bize sorulmuş olmasın ve kurallara uygun sorulsun. Lütfen soru yollamadan önce aynı konu var mı diye \\\\"ARAMA\" yapınız. Konu altına yazılan sorulara öncelik tanıyoruz.. Bilginize

Takip Et

Answer ( 1 )

    0
    2023-05-09T19:39:22+03:00

    Mutezile felsefesi, İslam felsefesi içinde önemli bir yere sahiptir. Mutezile, İslam dininin temel ilkelerine felsefi açıdan yaklaşan bir felsefi ekoldür. Mutezile felsefesinde, “usulü hamse” adı verilen beş temel ilke bulunur. Bu ilkeler şunlardır:

    1. Tevhid (Allah’ın birliği): Mutezile’ye göre, Allah’ın birliği (tevhid) en önemli ilkedir. Allah, tek ve biriciktir ve hiçbir şey O’nun eşitliğine veya benzerliğine sahip değildir. Mutezile, Allah’ın tekliği konusunda oldukça ısrarcıdır ve bu ilke üzerine çok fazla vurgu yapar.
    2. Adil bir Allah inancı: Mutezile’ye göre, Allah adildir ve insanların eylemlerinin sonuçlarına göre ödüllendirir veya cezalandırır. Mutezile felsefesinde, insanların eylemleri nedeniyle mutlaka hesap vermesi gerektiği ilkesi önemlidir.
    3. El-İ’tizal (tarafsızlık): Mutezile, herhangi bir tarafa veya grubun görüşlerine katılmadan önce, konuyu objektif bir şekilde incelemek ve taraflar arasında tarafsız kalabilmek gerektiği ilkesini benimsemiştir.
    4. El-İcmâ (toplumsal uzlaşı): Mutezile, toplumsal uzlaşının önemini vurgular ve İslam toplumunun birliğini korumanın önemli olduğunu düşünür. Ancak, toplumsal uzlaşının doğru olanı belirlemede tek başına yeterli olmadığına inanırlar.
    5. El-Adl (adalet): Mutezile, adaletin önemini vurgulayan bir felsefi ekoldür. Adaletin hayatta kalabilmek için gerekliliği konusunda ısrar ederler ve insanların adaletli davranmaları gerektiği ilkesini benimsemişlerdir. Adaletin, insanlar arasındaki eşitliği ve huzuru sağladığına inanırlar.

    Bu temel ilkeler, Mutezile felsefesinde önemli bir yer tutar ve İslam dininin temel prensiplerinin anlaşılması için yardımcı olur.

Cevapla