Paylaş
Nafile orucunu bozmanın hükmü nedir?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Nafile Oruca Başlamakla Bu Orucu Tamamlamak Gerekir mi?
Fakihlerin bu konuda iki görüşleri vardır. Birincisi Hanefi ve Malikilerin diğeri Şafif ve Hanbelilerin görüşüdür.
Hanefi ve Malikilere göre:
Nafile oruca, yahut nafile bir namaza başlayan kimsenin bunu tamamlaması gerekir. Eğer böyle bir orucu bozarsa kazasını yap mak vacip olur. Bu durum aynen Ramazan’da kasten sefere çıkıp orucu bozan ve bundan ötürü kaza yapması gereken kimseye benzer. Çünkü eda edilmekte olan na maz Allah’a karşı bir yaklaşma, bir taattir, Allah için olan bir iştir. Bu amele devam elmek suretiyle onu korumak vacip olur. Eda edilen bir amel ancak geride kalan kismin tamamlanması ile korunmuş olur. Böyle bir ibadete devam etmek vacip olun ca, kazası da vacip olur. Aynca Allah ile yapılan akdi yerine getirmenin vacip olma si açısından da hüküm böyledir. Başı sonuna bağlı olan her ibadeti bozmak haramdir. Çünkü Allah teala: “Amellerinizi iptal etmeyiniz.” buyuruyor.
İmam Malik şöyle demiştir: “Nafile oruç tutan kimsenin orucunu bozması yakışmaz. Ancak, za ruret sebebiyle bozulabilir. Bana ulaştığına göre, Ibni Ömer şöyle demiştir. Nafile olarak oruç tuttuktan sonra, bu orucu zaruret olmaksızın bozan kişi dini ile oynayan kimsedir. Bu oruç adak orucuna benzer. Çünkü nafile oruçlar adanmak suretiyle vacip olmaktadır. Dolayısıyla edası vaciptir.” Fakat Hanefîler şöyle bir görüş ileri sümüşlerdir: Bir kimse bayram ve teşrik günlerini içine alan beş gün içinde nafile oruç tutmaya niyetlenirse, Zahirü’r-Rivaye’ye göre, kaza edilmesi gerekmez.
Şafii ve Hanbelilere göre:
Hac ve umre dışında her kim bir nafile ibadete başlarsa, meselâ, oruç tutmaya yahut itikâfa yahut tavafa yahut abdest almaya ya hut cuma günü ve gecesi Kehif suresini okumaya yahut namaz sonunda tesbih çek meye başlarsa bu ibadetleri tamamlamak gerekli değildir. Kişi bunları kesebilir, kazasını yapmak gerekmez. Bu ibadetleri kesmekten ötürü cezalandınlmaz. Ancak kişinin bu ibadetleri tamamlaması müstehap olur. İbadetleri tamamlamak ise iste nen bir şeydir. Özürsüz olarak bu ibadetlerden çıkmak mekruhtur. Çünkü Allah tealâ: “Amellerinizi iptal etmeyin” buyuruyor. Ayrıca tamamlanmayı vacip kabul edenlere muhalif olmamak ve sevabını kaçırmamak ciheti de gözetilmiş olur. Eğer başlanılmış bulunan anılan ibadetleri bozmak için bir özür bulunursa, meselâ misafirinin yemesini teşvik etmek gibi bir durum söz konusu olursa başlanılan ibadetten çıkmak mekruh olmaz, bilakis müstehap olur. Çünkü bir haberde şöyle gelmiştir: “Ziyaretçilerinin senin üzerinde hakkı vardır.” Yine başka bir haberde şöyle denil miştir: “Allah’a ve ahiret gününe inanan misafirine ikramda bulunsun. ”
Başlanılmış bir nafile orucun tamamlanmasının vacip olmaması konusunda dayandıklanı delil, Hz. Peygamber (a.s.)’in şu hadisidir. “Nafile oruç tutan kişi ken di kendinin emiridir. Dilerse oruç tutar, dilerse bozar.” Hac ve umre dışındaki diğer nafile ibadetlerle namaz oruca kıyas edilir. Çünkü nafile namazların meşrulu ğunun aslı lazım (bağlayıcı) değildir. Kaza, kazası yapılan ibadete bağlıdır. Kazası yapılan ibadet vacip olmayınca, kazası da vacip olmaz, bilakis müstehap olur. Nafi le onuçları bozmanın caiz olduğu görüşü İbni Ömer, Ibni Abbas ve İbni Mes’ud’dan rivayet edilmiştir. Nafile hac ile nafile umreyi kesmek ise haramdır. Çünkü bu iba detler, tamamlamanın vacip olması ve cinsî temas söz konusu olduğunda kefaret gerekmesi noktasında diğer ibadetlerden farklıdırlar. Çünkü genelde bu iki ibadete büyük külfetlerden sonra ulaşılmaktadır. Çok sıkıntılar çekilmekte ve çok para har canmaktadır. Bu iki ibadeti iptal etmekle kişinin malını boşuna harcaması ve bir çok amellerini de beraberinden iptal etmesi söz konusudur. İslam fıkhı ansiklopedisi
Cevapla