Sözlükte “emredici nefis” anlamına gelen nefs-i emmâre, dini bir kavram olarak, kötülüğü ve şerri şiddetle emreden nefis demektir. Kur’ân’da Hz. Yusuf’un dilinden şöyle buyrulmaktadır: “Ben nefsimi temize çıkaramam. Kuşkusuz nefis, kötülüğü durmadan emreder…” (Yûsuf, 12/53). Nefs-i emmâre, kötü fiil ve davranışların kaynağıdır. Gerçekte insan nefsi tek bir şeydir. Ancak o bulunduğu duruma göre çeşitli sıfatlarla nitelenebilmektedir. Şehvete tabi olup, üzerine gazap hakim olduğu zaman sahibine kötülük yapmasını emreder. Kötülüğü şiddetle arzulama, nefsin tabiatındandır. Ancak Allah’ın emir ve yasaklarına riâyet ederek, ilahi rahmetin gölgesi altına sığınanlar, nefsin arzuladığı haram şeyleri işlemekten kaçınırlar. İyiliğe yönelen kimselerin üzerinde nefsin yaptırım gücü azalır.
Diyanet dini kavramlar sözlüğü
Diyanet dini kavramlar sözlüğü
Nefs-i emmâre, kötülüğü ve şerri emreden nefis anlamına gelir. Kur’an-ı Kerim’de Hz. Yusuf’un ifadesiyle yer alan bu kavram, kötü davranışların kaynağı olarak kabul edilir. İnsan nefsi aslında tektir, ancak bulunduğu duruma göre farklı sıfatlarla nitelendirilebilir. Şehvet ve gazaba yenik düştüğünde kişiyi kötülüğe sürükleyen nefs-i emmâre, Allah’ın emirlerine uyulduğunda etkisini kaybeder. İyiliğe yönelen kişilerde nefs-i emmârenin gücü azalır ve iyi davranışlar sergilemek kolaylaşır.
Answers ( 2 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Nefs-i Emmare kelimesinin lügatta bulunan anlamı; emredici nefis anlamına gelmektedir. Dini ıstılahta Nefs-i Emmare ise; kötülüğü ve şerri şiddetle emreden nefis demektir. Kötülüğü şiddetle arzulama, nefsin tabiatındandır. Ancak Allah’ın emir ve yasaklarına riâyet ederek, ilahi rahmetin gölgesi altına sığınanlar, nefsin arzuladığı haram şeyleri işlemekten kaçınırlar. İyiliğe yönelen kimselerin üzerinde nefsin yaptırım gücü azalır.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Nefs-i emmâre, sözlükte “emredici nefis” anlamına gelir ve dini bir kavram olarak, kötülüğü ve şerri şiddetle emreden nefis demektir. Kur’an-ı Kerim’de Hz. Yusuf’un dilinden “Ben nefsimi temize çıkaramam. Kuşkusuz nefis, kötülüğü durmadan emreder…” (Yusuf, 12/53) şeklinde ifade edilmiştir. Nefs-i emmâre, kötü fiil ve davranışların kaynağıdır.
İnsan nefsi aslında tek bir şeydir, ancak bulunduğu duruma göre çeşitli sıfatlarla nitelendirilebilir. Şehvete tabi olup gazabın hakim olduğu zaman, nefis sahibine kötülük yapmasını emreder. Kötülüğü şiddetle arzulamak, nefsin tabiatındandır. Ancak Allah’ın emir ve yasaklarına riayet eden ve ilahi rahmetin gölgesi altına sığınan kişiler, nefsin arzuladığı haram şeyleri işlemekten kaçınırlar. Bu şekilde iyiliğe yönelen kimselerin üzerinde nefsin yaptırım gücü azalır.