Nisa suresi 60 nuzul sebebi ve tefsiri

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Bu ayet ne anlama geliyor? Farklı yorumlar var

Nisa suresi 60 (4:60) ayetin açıklaması konusunda iki görüş var ve hangisine inanacağımı şaşırdım.

Birinci göruşe sahip kişiler; ayette bahsı geçen durumun açık bir şekilde, her halükarda şeri olmayan mahkemelere, hangi sebeb için olursa olsun, hangi ülkede olunursa olunsun başvurulmayacağına dair bir hüküm olduğunu söylüyor. Yani söz konusu mal, mulk, çocuk, hırsızlık, dolandırılmak, hangi mağduriyet’de olursak olalım gitmeyecekmişiz. Bunun yerine kaderimize razı olup, Bakara (155)’de bahsedildiği gibi bunun bir imtihan oldugunu kabullenmemiz gerektiğini söylüyorlar.

İkinci görüşe göre ise. Bu ayet bir yahudi ile münafık için inmiş ve ayette Allah’ın suçladığı kişi/kişiler, Allah’ın hukmunu verecek bir mahkeme olduğu halde onu beğenmeyip beşeri bir hüküm verecek kişiye gitmesi ile ilgili oldugunu söylüyorlar. Bu yüzden de laik ülkelerde ki mahkemelere başvurulabilir diyorlar. Ama bu olaya (yahudi ile anlaşmazlık okayına) dair bir ayet yok.

Ben bunlardan hangisine inanacağımı bilmiyorum, zira her iki görüşün de islama uyduğunu düşündüğüm iddiaları var. Bir yandan “Allah bize böyle bir zorluk vermez, zira o zaman bunu bilen herkes müslümanların parasını, malını, belkide çocuğunu kolayca alır” diyorum.
Diğer yandan da “Allah buna izin verir, zira bu dünyada çocuklar ölüyor, felaketler oluyor, haksızlıklar oluyor, müslümanlara zulümler oluyor, buna mı izin vermeyecek?” diyorum.

Kafam çok karışık ve bu ayet’de ki hüküm meselesi benim güncel hayatımı çok zorluyor ve dinden uzaklaşmama sebeb oluyor. Bu ayet’de ki hükmün dogrusu bu iki görüşten hangisi? Ve buna nasıl ikna olabilirim? Zira her iki görüş de islamı açıdan mantıklı geliyor.

Answers ( 2 )

    0
    2020-11-28T07:56:56+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Münafıkların Yalan İddiaları Ve Takındıkları Tavırlar

    NİSA SURESİ

    60- Sana indirilen (Kur’an-ı Kerim)’e de, senden önce indirilmiş olan (kitap)’lara da herhalde iman ettiklerini boş yere iddia edenlere bir bakmadın mı ki tağu-tun (sihirbazın) önünde muhakeme edilmelerini isterler. Oysa kendilerine onu inkâr edip tanımamaları emrolun-muştu. Şeytan da onları o (bir daha dö­nemeyecekleri kadar) uzak bir sapık­lıkla büsbütün sapıtmak ister.

    61- Onlara “Allah’ın indirdiği (hakeme, Kur’an-ı Kerim’e) ve o peygambere ge­lin” denilince, münafıkların senden büsbütün uzaklaştıklarını görürsün.

    62- Önce elleriyle (iradeleriyle) yaptıkla­rı (fenalıklar) yüzünden kendilerine bir belâ çattığı zaman (halleri) nice olur?! (Onlar böyle bir belâya uğradıktan) son­ra da “Biz iyilikten ve ara bulmaktan başka bir şey arzu etmedik” diye Allah’a yemin ederek sana geleceklerdir.

    63-   İşte bunlar var ya, Allah öylelerin kalplerinde olanı bilir. Artık onlardan yüz çevir, onlara öğüt ver, onlara ken­dileri hakkında tesirli sözler söyle.


    Ayetlerden Çıkan Hüküm ve Hikmetler:

     

    1- Allah Teala’nın veya Rasul’ünün emirlerinden bir şeyi reddeden kimse kafir olur, İslam dışına çıkar. O sebepten Ashab-ı Kiram (r.a.) zekat vermeyenlerin irtidadına (dinden çıktığına) hükmetmişlerdir. Aynı şekilde, verdiği hüküm hakkında Resulullah (s.a.)’ı itham eden kişi de kafirdir. Ayetin iniş sebebinde anlatılan hadise, Yahudinin bir müslüman ile olan davasında, İslam hakim ve idarecisinin hükmüne baş vurduğunu göstermektedir.

    2- Müslümanların, Kur’an’da ve sabit sünnet-i Nebeviyyede hakkında nas bulunan bir hükmü tenfiz ve tatbik etmeleri icap eder. Ama hakkında vahiy yoluyla bir hüküm belirtilmemiş bir meselede, müçtehidlerin şeriatın genel kaidelerinden çıkarttığı ve umumun maslahat ve menfaatine de uygun olacak şekildeki görüşü ile amel olunur.

    3- Allah’ın koyduğu hükümden , ya da Rasul’ünün verdiği hükümden kasten yüz çeviren kimse münafık olur, İslam ile bir bağı kalmaz. Bu ayetlerin inmesi Hz. Ömer (r.a.)’ın davranışını teyit etmiştir. O sebepten Cebrail (a.s.) inmiş ve “Muhakkak ki Ömer hak ile batıl arasını ayırmıştır” demiş, ondan sonra Hz. Ömer’e”el-Faruk” adı vedilmiştir.

    4- Münafıklar yaptıklarına pişman olacaktır, ama o vakit artık pişmanlık fayda vermeyecektir. Özür dileyecekler, fakat özürleri de kabul edilmeyecektir.

    5- Münafıkların bu arlandırıcı, hor tavırlarına doğrusu hiç de imrendirilmez. Çünkü hiçbir şeyin kendisine gizli kalmayacağı Allah Teala tarafından rezil ve kepaze edilmişlerdir. O yüzden onları yalanlayarak Cenab-ı Hak “Allah öylelerinin kalplerinde olanı bilir” bulurmuştur. ez-Zeccâc der ki: Bu muhakkak ki Allah Teala onların münafık olduklarını bilmektedir, demektedir. Bizim elde edeceğimiz fayda da söz de biliniz ki onlar münafıklardır, şeklindedir.

    6- Münafıkların ıslah imkanına üç yol vardır:

    1. a) Onlardan, kendilerini cezalandırmaktan, diledikleri özürleri kabul etmekten , güler yüz ve ikram ile mukabele etmekten yüz çevirmek.
    2. b) Kendilerini üzerinde düşünmeye, dinlemek için kalplerinin yumuşama­sına sevk edecek şekilde onlara öğüt vermek, korkutmak, nasihat etmek ve yol göstermek.
    3. c) En tesirli sözlerle, münafıklıkta devam ettikleri takdirde köklerinin ka­zınıp yok edilecekleri şeklindeki gerek aşikâre, gerekse gizlice söylenecek ağır ifadelerle bu hallerinden vazgeçirmek, içlerinde sakladıkları nifak ve düşman­lığın her gizliyi ve gizlinin de gizlisini bilen Allah Teâlâ tarafından bilindiği, kendilerinin kâfirler gibi, hatta küfür yönünden onlardan da kötü oldukları, ce­zalarının cehennem ateşinin en alt tabakalarına atılmak olduğu haber verile­rek münafıklıktan caydırmak
    En iyi cevap
    • Adsız avatarı
      0
      2020-11-28T23:04:26+03:00

      Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

      Bildir
      İptal

      Pardon ben anlayamamış olabilirim ama yazdıklarınızdan şimdi hangi sonucu çıkaracağım? Bahsettigim görüşlerden hangisi doğru? Şimdi islami mahkemeler olmadıgı ülkelerde onların laik mahkemelerine başvurulabilinir mi yoksa şirk mi olur?

    0
    2020-11-29T08:49:36+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Allah’ın hükmü ile amel etme imkanı varken beğenmeyi başka hükme uymak küfürdür 

    Yaşanan ülke şartlarında hakkını alma konusunda başka merci yoksa Allah’ın razı olmadığı, Allah’ın hikmüne uymayan mahkemelere başvurmanın imani açıdan bir sıkıntısı yoktur inşallah

    Çünkü bu durumda zaruret vardır.

    Zaruret olmadığı sürece başvurmamak gerekir

Cevapla