Ölü için matem tutmak günah mı
Matem Tutmak
SORU: Vefatta üç gün yas tutup dördüncü gün yemek vermenin hükmü nedir? Bu uygulama yöremizde yaygındır. Gerekli açıklamanın yapılmasını rica ediyorum.
CEVAP: Bu âdetin İslâm’da yeri yoktur. Az veya çok Hz. Peygam-ber’in sünneti ile ilgisi de yoktur. Cenaze vukuunda İslâm’a uygun olarak yapılacak şey şudur: Cenazenin ailesi ölüyü yıkar veya yıkatır, savurganlık ve aşırılık olmaksızın kefenler. Daha sonra hazır bulunan ve vefattan haberi olanların katılımı ile namazı kılınarak defnedilmeye götürülür. Sonra gereken yapılarak defnedilir. Kabri yüksek yapmak gibi bid’atlere de düşürmemelidir.
Defin işlemi bittikten sonra cenazeye katılanlar işlerine ve hayatın gerektirdiği meşguliyetlerine dönerler. Vefatı izleyen ilk üç günde cenazenin ailesi ile karşılaşanlar, onlara baş sağlığı diler.
İslâm’a göre cenaze kabrine götürülürken yol güzergahında çadırlar kurmak, burada sigara ve kahve dağıtmak veya cenaze ailesini ekonomik olarak çökertecek derecede ücretli Kur’an okuyucuları tutmak yoktur. Soruda ifade edildiği şekilde vefatın dördüncü gününde yemekli davet yapmak da İslâm’da yoktur.
- Ölü için matem tutmak günah mı
- Astronomi üzerine çalışmış bir Türk bilim insanıyla ilgili bilgi edininiz. Edindiğiniz bilgileri destekleyecek görseller bulunuz.
- Önemli buluşlar yapmış Türk-İslam bilginleri hakkında yaptığınız araştırma sonucu elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
- Yas Nedir? İslamda Yas Tutmanın Hükmü
- Rüyada parmaklarının koptuğunu gördüm
- Tümünü görüntüle.
Answer ( 1 )
İslam’da, ölüler için matem tutmak konusu, farklı mezhepler ve İslam alimleri arasında farklı şekillerde ele alınmıştır. Ancak genel olarak, ölüye saygı gösterme, yas tutma ve başsağlığı dileme gibi şeyler, dini perspektife göre bazen farklı yorumlanabilmektedir.
Matem tutmak, özellikle yüksek sesle ağlama, feryat etme, aşırı hüzünlü davranışlar sergileme gibi davranışlar bazı İslam alimleri tarafından hoş karşılanmaz. Çünkü İslam, sabır ve tevekkül (Allah’a güvenme) öğütler. Bu tür aşırı yas tutmalar, ölümü bir felaket gibi görmek ve Allah’a olan inancı sarsacak şekilde davranmak olarak görülebilir. Bunun yerine, ölen kişi için dua etmek, sadaka vermek, hayır işlemek gibi daha yapıcı ve olumlu davranışlar teşvik edilir.
Bazı mezhepler veya yorumcular, matem tutmanın, özellikle aşırı boyutlarda bir dramatizasyon şeklinde olması durumunda “günah” olduğunu ifade edebilir. Ancak bu, her durumda aynı şekilde yorumlanmaz. Kimi alimler, başsağlığı dilemek ve yas tutmak için belirli kurallar ve sınırlar koyarken, kimileri de bunun kişinin duygusal bir tepkisi olarak doğal olduğunu savunabilir.
Özetle, ölü için matem tutmanın dinen günah olup olmadığı, kişinin inancına ve bağlı olduğu mezhebin görüşlerine göre değişebilir. Ancak genel İslami öğretide, Allah’a karşı sabırlı olmak ve ölüm karşısında aşırı duygusal tepkilerden kaçınmak öğütlenir.