Paylaş
Online nikah caiz mi Diyanet
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Online(sanal) Dini nikah
SORU:
Selamun aleykum, biz nişanlımla yurt dışında yaşıyoruz ve koronadan dolayı dini nikahımızı kıyamıyoruz araştırmalarımız üzerine online kıyabilcek biriyle dini nikah olabiliyormuş. Bize yardımcı olur musunuz Allah rızası için Amerika’dayız burada kimseyi bulamadık nikah kıyabilecek.
CEVAP:
İNTERNET ORTAMINDA NİKÂH AKDİ
1) İnternet Ortamında Nikâh Akdinin Caiz Olduğu Görüşü
Mustafa Ahmed ez-Zerkâ,262 İbrahim Fadıl ed-Debû,263 Muhammed Akle el-İbrahim,264 Bedrân Ebu’l-Ayneyn,265 Üsame Ömer Süleyman el-Aşkar,266 Mısır eski müftisi Şehh Nasr Ferîd Vâsıl,267 Nureddin Muhtâr el-Hâdimî268 gibi son dönem İslâm hukuku araştırmacılarına göre, internet veya telefon ortamında eş zamanlı görüşme ile şahitlerin huzurunda icra edilen nikâh akdi geçerlidir.269 Bu görüşün gerekçeleri şunlardır;
(i) Diğer akitlerde olduğu gibi internet (ve cep telefonu) ortamında sesli-görüntülü olarak icra edilen nikâh akdinde de akdin unsur ve şartları bulunmakta, icap ve kabul aynı mecliste gerçekleşmektedir.
(ii) İnternet (ve telefon) ortamında akdin icrası esnasında veli ve şahitlerin hazır bulunma imkânı vardır.
(iii) İnternet (ve telefon) ortamında sesli-görüntülü olarak icra edilen nikâh akdinde taraflar ve şahitler, yapılan icap ve kabulü sesli olarak işitme imkânına sahiptirler
2. İnternet Ortamında Nikâh Akdinin Caiz Olmadığı Görüşü
Ezher Üniversitesi İlmi Araştırmalar ve İfta Komisyonu, Suudi Arabistan’ın Daimi Fetva Komisyon üyeleri, Cidde’de bulunan İslâm Fıkıh Akademisi, Yusuf el-Karadâvî, Ali Muhyiddin el-Karadâğî,275 Vehbe ez-Zühaylî, Orhan Çeker, Gazze İslâm Üniversitesi Fetva Komisyonu başkanı Ahmed Ziyâb Şüveydah, Abdullah b. İbrâhîm b. Abdullah en-Nâsır, Abdülhak Hamîş gibi bir çok İslâm hukuku araştırmacısı ise telefon ve benzeri araçlar ile mekân itibarıyla hazır olmayanlar arasında eş zamanlı olarak icra edilen nikâh akdinin caiz olmadığını söylemektedir.
Bu görüşün gerekçeleri ise şunlardır;
(i) İnternet ortamında icra edilen nikâh akdinde her ne kadar akdin unsurları ve şartları gerçekleşse de iyice düşünüldüğünde nikâh akdi sadece tarafların rızası ile biten bir akit olmayıp, tarafların ailesini ve toplumu da yakından ilgilendiren çok yönlü bir akittir. Bu yüzden nikâh akdinin diğer akitlerle mukayese edilerek internet ortamında evlenmeye cevaz vermek doğru bir yaklaşım değildir.
(ii) İnternet ortamında evlenmede nikâh akdinin muktezasına ve İslâmın maksadına uygun olmayan bazı zarar ve mefsedetlerin olması muhtemeldir.
(iii) İnternet ve telefon ortamında eş zamanlı olarak yapılan icap ve kabulde tarafların ses taklidi yaparak veya görüntü üzerinde oynayarak karşı tarafı aldatmaları mümkündür. Nikâh akdinde ise insanların ar ve namusunu korumak için diğer akitlere nisbeten daha ihtiyatlı davranmak gerekmektedir.
(iv) Nikâh akdi esnasında şahitler bizzat hazır bulunmalı ve yapılan icap ve kabulü işitmeleri gerekmektedir. Telefon ve benzeri iletişim araçları ile icra edilen nikâh akdinde bu şart gerçekleşmemektedir.
c. Değerlendirme
İnternet ortamında eş zamanlı icra edilen nikâh akdini, “akdin temel unsur ve şartları”, “doktrinde gaipler arasında icra edilen nikâk akdinin cevâzı” ve “internet ortamında icra edilen nikâh akdinin güvenilirliği” olmak üzere üç farklı açıdan değerlendirmek mümkündür;
SONUÇ:
Aile ve toplum açısından sosyal ve hukuki bağlamda önemli sonuçları olan “İslâm Aile Hukukuna Göre İnternet Ortamında Nikâh Akdinin (Evlenme Sözleşmesinin) Kuruluşu” konulu araştırmamızda varmış olduğumuz sonuçları şöyle
özetlemek mümkündür;
1) Tüm dünyada internet günlük hayatın bir parçası haline gelmiş ve internet ortamında yapılan sözleşmeler hukuken geçerli kabul edilmiştir. Bu nedenle İslâm hukuku açısından internet ortamınında icra edilen akitleri geçersiz saymak yerine sınırlamak, kontrol etmek, şartlarını koymak ve güvenliğini sağlamak daha isabetli bir yaklaşım olacaktır.
2) Nikâh akdi, aile kurumunun ilk adımını oluşturmaktadır. Bundan dolayı İslâm, nikâh akdinin kuruluşuna büyük önem vermiş ve bu akdin kuruluşu için bazı temel unsur ve şartlar koymuştur.
3) Nikâh akdi, medeni akitlerden biri olup temeli karşılıklı rızaya dayanmaktadır. Buna göre nikâh akdinin temel kurucu unsuru karşılıklı rızaya dayalı irade beyanı, yani icap ve kabuldür.
4) Nikâh akdi medeni bir akit olmakla birlikte “şeklî akitlerden” kabul edilmiştir. Bu yüzden diğer akitlerden farklı olarak nikâh akdinin geçerli olabilmesi için şekil şartlarını oluşturan şahitlik ve aleniyet gibi sıhhat şartlarının yerine getirilmiş olması gerekmektedir.
5) Nikâh akdi kuruluş olarak bireysel olmakla birlikte sonuç olarak toplumu yakından ilgilendirmektedir. Bundan dolayı devletin, maslahat gereği bu akitle ilgili düzenleyici bazı şartlar (kanuni şartlar) koyması mümkündür. Dolayısıyla nikâh akdinin kanuni şartlara uygun olarak icra edilmesi de önem arzetmektedir.
6) Doktrinde gaipler arasında posta (mektup/kitâbet) aracılığı ile yazılı olarak icra edilen nikâh akdi tartışılmış, Hanefiler bunun caiz olduğunu söylemiştir. Buna göre günümüzde faks, teleks, e-posta, cep-mesajı ve elektronik posta gibi modern iletişim araçları ile icra edilen nikâh akdinin doktrinde gaipler arasında mektupla icra edilen nikâh akdi ile aynı hükümde olduğunu söylemek mümkündür
İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sy. 23, 2014, s. 59-103.
BENZER KONULAR:
Answers ( 3 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
İslam alimlerinin çoğunluğuna göre nikahın şartları yerine geldikten sonra online/ internet üzerinden dini nikah kıyılabilir bunun dini bir engeli yoktur.
Biz hocalar da online dini nikah kıyabiliriz fakat size tavsiyemiz yazılı olarak diyanete başvuru yapınız size yetkili birini görevlendirsin nikahınızı kıysın.
Şayet diyanete başvuru yapıldığı halde dini nikah kıyılmadıysa lütfen bize bu konu altına yazınız yazacağımı şartlar dahilinde dini nikahınızı kıyabiliriz.
1- Gelin, damat, gelinin babası ve damadın babasının kimlik fotokopileri
2- Resmi nikah yapıldığına dair bir belge
3- 2 tane Müslüman adil şahit ve kimlik bilgileri
Bu şekilde bize bilgi verildikten sonra yani biz gerçekten anne ve babaların rızasının olduğunu iyice öğrendikten sonra dini nikahınızı online kıyabiliriz
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Online imam nikahı caizdir yeter ki dini kurallara uyulsun.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Online nikah caizdir yeter ki islam nikah hukuku kurallarına uyulsun.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Online dini nikah kiyilir mi hoca olmadan ve online sahit olur mu?
Hoca olmadan internet uzerinden dini nikah kiyilir mi ve online sahit olur mu cevaplarsaniz cok sevinirim
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Online dini nikah caizdir. Yeter ki şartlar yerini bulsun. Şartlar ise; gelin, damat ve bunların babaları. İki tane şahit, resmi nikahın yerine geldiğine dair belge ve nikah akdini gerçekleştirecek kişi (imam).
İmam olmadan veya nikah akdini gerçekleştirecek kişi olmadan nikah nasıl olacak?