Paylaş
Oruç Manevi Bir Temizliktir
Question
Oruç Bir Temizlik Ve Hazırlıktır
SORU: Allah orucu niçin emretmiş ve kullarına oruç tutmayı niçin farz kılmıştır?
CEVAP: Hz. Allah ramazan ayını ibadet ay’ı kılmıştır. Mübarek ra*mazan ayı her gelişinde toplumda bir etki bırakır. Müslümanların ne*fislerinde bir edep, şuurlarında bir uyanma olur. Ne zaman gelirse gel*sin, sanki ramazan bir ilkbahardır. Kalplerde bir canlılık, nefislerde bir pırıltı meydana gelir.
Hayat insanlarda bir takım dünya malı ve şehvet tortuları, kanşık-lıklar bırakır. Böylece imanda bir gevşeklik ve tenbellik, bir çeşit aldır*mazlık oluşur. Bu ortamda ramazan ayı; orucu, teravihi, ibadeti ve Kur’an’ı ile gelir. Ramazanın getirdiği bu gönül dünyasındaki değişik*lik ve üflediği ruh ile içinde bulunduğu gevşeklikten silkinir. Ramazan müslümanların hayatında edep ocağını yakar, güzel ahlâk ışığı ile on*ları aytmlatmaya başlar. Sonunda Allah’ın lütuf ve keremi ve başarı vermesi ile duyguları ıslah olur, ruhu uyanır, nefsi berraklaşır. Yaptığı bu hazırlıkla gelecek yıl ramazana kadar yolunda yürümeye devam eder. Böylece ramazanın getirdiği takva ve hidayet ile ıslah pekişir dü*zelme yenilenir. Sonuçta Hz. Allah’ın “…oruç size farz kılındı. Umu*lur ki muttakilerden olursunuz” (Bakara/183) sözü gerçekleşmiş olur.
Dünya insanlardan çoğunu etkisi altına alan maddî bir çılgınlık tu*fanından şikayet ediyor. Bu insanlar hep alır vermez. Hep canının çek*tiğini elde eder veya etmek ister, sabır nedir bilmez. Ne elegeçirdi ise toplar, biriktirir, paylaşma nedir bilmez. Sonuçta pek çoğunda arzu ve isteklere gem vurma ruhu ölür. Bu bakımdan oruç, bir ay boyunca ge*ce ve gündüz süren bir okul gibi gelir. İhlasla oruç tutan müslüman bu okuldan uygulamalı dersler alır. Aldığı bu dersler ile isteklerine karşı durmayı ve üstün gelmeyi öğrenir. Hatta nefsini güçlendirir ve ona kıymet kazandırır.
Hayatın sonunda ne olacağı belli değildir. Hayat bir gün insanı güldürür, bir gün ağlatabilir. İnsan hep lükse ve nimet içinde yaşamaya alışır da, ansızın bir sıkıntı ile karşılaşırsa perişan olur. Zira hayatın katı yönlerini yaşamaya alışmayan, kıt imkânla geçinmeyi, az eşya ile hayatı sürdürmeyi bilmeyen kimsenin sonu budur.
Bunun içindir ki Hz. Ömer şöyle demiştir: “Katı hayat şartlarına alışın. Zira nimetler sürekli değildir.” İşte oruç bir çeşit insanı bu şart-lara alıştırma eğitimidir. Üstelik bu şartlar aniden ve zorunlu değil is*tekle arzu ile yaşanıyor.
Oruç insanın nefsini ve duyglarını temizleyip, ruhu berraklaştırdı-ğı ve gönlü kuvvetlendirdiği kadar aynı zamanda güçlü bir hazırlanma biçimdir. Zira oruç ibadeti dosdoğru yerine getirildiği zaman irade gü*cünü geliştirir. Oruçlu insan kendi isteği ile Allah’tan ecir bekleyerek arzularına gem vurur. Hayatın zorluklarına karşı sabır ahlâkını kulla*narak direnir ve üstün gelir.
Oruç insana düzenli yaşama alışkanlığı kazandırır. Çünkü orucun başlangıcı ve bitişi düzenli bir zamana bağlıdır. Oruç tutan insan cema*at ruhu bilincine erişir. Zira kendisi ile birlikte milyonlarca insanın oruçlu olduğunu, gene milyonlarca insanın aynı anda iftar etmekte ol*duğunu düşünmek bu toplum bilincini oluşturur. Bunda garip bir taraf yoktur. Çünkü o milyonların hepsi aynı inancı paylaşıyor, aynı ibadete birlikte katılıyorlar. Yüce Allah: “Mü’minler ancak kardeştir” (Hucu-rat/10) buyurmuyor mu?
Orucun bu güzelliklerine rağmen bazı insanların ne temizlik ne de hazırlık yönünden oruçtan faydalanamadığı seyrek de olsa vakidir. Zi*ra bu kimseler orucu İslâm’ın istediği doğrultuda tutmamaktadır. Bun*lar durumu tersine çevirip, hedefi şaşırıyor ve oruçtaki planı bozuyor*lar. Zira bunlar ramazanda aşırı bir yemek savurganlığına giriyor, san*ki midelerini çeşitli yiyeceklerin deposu haline getiriyorlar. Sonuçta hazım zorlaşıyor, mide bozuluyor. Ayrıca geceleri çok geç vakitlere ka*dar uyanık kalıp gündüzü uyku ile geçiriyorlar. Ortaya çıkan sonuç hantal bir vücut, pasif bir yaşantı ve tenbellikten ibarettir. Fakat bu ne ramazanın kusuru, ne orucun ayıbıdır. Bu durum, orucun ardında yatan hikmeti idrak edememekten kaynaklanıyor.
Ramazan israf ayı değil, infak ayıdır. Ramazan ibadet ayıdır, ap*talca şeyler yapma ayı değildir. Ramazan güzellikler ve güzel şeyler yapma ayıdır. Vazifeleri, ibadetleri ziyan etme ayı değildir.
İnsanı güzelliğe ve ıslaha yaklaştırması ve kötülüklerden uzaklaş*tıran takvanın gerçekleşmesi için orucu Allah’ın istediği gibi tutalım.
Cevapla