Paylaş
Peygamberimiz ve Sahabeler Deccal’i görmüşler midir
Question
Rasülullah (s.a.) Deccâl’i görmüş müdür? Sahâbiler Deccâl’i görmüşler midir?
Bu soruya verilecek cevap olarak şuna işaret etmek istiyoruz: Hz. Peygamber zamanında Medine’de ismi İbn Sayyâd ya da İbn Sâid olan bir Yahudi genç ortaya çıkmıştı.
Şimdi de Deccâl’den bahseden hadisleri toplu halde görelim:
1. Ebu Saîd el-Hudri (r.a.) şöyle demiştir: “Hac ya da umre yapmak için yola çıkmıştık. Yanımızda İbn Said de vardı. Bir yerde konakladık ve yolcular etrafa dağıldılar. Onunla yalnız kaldığımda ondan ürktüm. Kendisi hakkında söylenen şeylerden dolayı çok korktum. Eşyasını getirip benim eşyamın üzerine koydu. “Güneş aşırı derecede sıcak. Onları ağacın altına koysan” dedim. Bunu yaptı. Bize koyun eti getirildi. 0 da gidip hal getirdi. “iç ya Ebu Said, hava çok sıcak, süt de sıcaktır” dedim. Çünkü onun elinden içmek istemiyordum. -Ya da şunu söyledi: Onun elinden aldım.- O, “Ey Ebu Said! Ben bir ip alıp ağaca bağladıktan sonra bana böyle diyenlerin hepsini asmak istiyorum. Ey Ebu Saîd! Başkalarına hadis gizli kalsa da size gizli kalmaz. Ey ensar topluluğu! Ben Rasâlullah’ın hadislerini en iyi bilenlerden değil miyim? Rasâlullah şöyle buyurmadı mı? “0 kafirdir ben Müslümanım.”Ya da Rasülullah şöyle demedi mi? “O kısırdır çocuğu olmaz.” Ben ise Medine’de çocuğumu bırakmadım mı? Rasâlullah şöyle buyurmadı mı? “Deccal Mekke ve Medine’ye giremez.” Ben ise Medine’den gelip Mekke’ye gidiyorum.” Ebu Saîd, “Az kalsın ondan özür dileyecektim” demiştir. Son-ra şunu söyledi: “Vallahi ben onu tanıyorum. Doğduğu günü biliyorum. Şu anda da nerede olduğunu biliyorum. Ben ona “Ellerin kurulun”
2. Abdullah b. Ömer şöyle demiştir: Ömer b. el-Hattâb, Hz. Peygam-ber ve bir grup insanla birlikte İbn Sayyâd’a doğru gidiyordu. Hz. Peygamber onu çocuklarla oynarken buldu. O, Benu Magâlepnin Kalesi yanında çocuklarla oynuyordu. İbn Sayyâd o gün büluğa yaklaşmış bulunuyordu. O Rasûlullah’ı fark etmeden Allah Rasülü onun sırtına dokundu ve ona “Be-nim Allah’ın rasülü olduğuma şahitlik eder misin?” diye sordu. İbn Sayyâd ona baktı ve “Şehadet ederim ki sen cahillerin rası:ılüsun” dedi. !bn SayYjd da Rasülullah’a “Benim Allah’ın rasülü olduğuma şahitlik eder misin'” diye sordu. Hz. Peygamber onu reddetti ve “Ben Allah’a ve peygamberlerıne iman ettim” buyurdu.
Sonra kasülullah ona “Ne göruyorsun.'” diye sordu. Ibn Sayyzid “Bana bır doğru ile bir yalancı geliyor” cevabını verdi. Allah Rasulu “Sana bu iş karıştırıldı” dedi. Ardından da “Ben senin için bir şey sakladm” buyurdu. Ibn Sayyâd “O, dumandır” dedi. Bunun üzerine Rasalullah (s.a.) ona “Sus, sen asla değerini uşamaısm” buyurdu. Ömer b. el-hattab “Bana izin ver de şunun boynunu vurayım” dedi. Rasâlullah (s.a.) ona “Eğer bu oysa ona asla musallat olamazsın ey Ömer! O değilse onu öldürmekte senin için bir hayır yoktur” buyurdu.
Salim b. Abdullah, “Abdullah b. Ömer’i şöyle derken işittim” demiştir: “Rasülullah (s.a.) Übey b. Ka’b el-Ensâri ile birlikte İbn Sayyâd’ın bulunduğu hurmalığa gitti. Rasülullah hurmalığa girince hurma dallarıyla korunmaya başladı. İbn Sayyâd kendisini görmeden ondan bir şeyler işitmek istiyordu. Allah Rasülü onu kadifeden bir döşek üzerine uzanmış halde bir şeyler mı-rıldanırken gördü. Bu sırada İbn Sayyâd’ın annesi Rasülullah’ı hurma dalları ile gizlenirken gördü ve İbn Sayyâd’a “Ey Sâfi! (Bu, İbn Sayyâd’ın ismidir.) Bu Muhammed’dir” dedi. İbn Sayyâd hemen kalktı. Bunun üzerine Rasülullah (s.a.) “Eğer kadın onu bıraksaydı halini bize beyan edecekti” buyurdu. İbn Ömer şöyle dedi: Rasülullah (s.a.) halk arasında ayağa kalkarak Allah’a gerektiği şekilde hamdu senâda bulundu sonra Deccâl’i anarak “Ben sizi ona karşı uyarıyorum. Bütün peygamberler kavimlerini ona karşı uyarmışlardır. Gerçekten Nuh (a.s.) kavmini ona karşı uyarmıştır. Lakin size onun hakkında bir söz söyleyeceğim ki bunu hiçbir peygamber kavmine söylememiştir. Bilmiş olun ki bu adamın bir gözü kördür. Allah azze ve celle ise kör değ ildir.”
Sahâbiler ve onlardan sonra gelenler arasında İbn Sayyâd’ın Deccâl olup olmadığı konusunda ihtilaf vardır. Hz. Ömer ve Câbir b. Abdullah, onun Deccâl olduğuna dair yemin etmişlerdir. Muhammed b. Münkedir’in şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Câbir b. Abdullah’ı, İbn Sayyâd’ın Deccâl olduğuna dair yemin ederken gördüm. Ona “Bu konuda Allah’a yemin (mi) ediyorsun?” dediğimde “Ben, Hz. Ömer’i Rasülullah (s.a.)’in yanında bu ko-nuda yemin ederken gördüm ve Rasülullah onu inkar etmedi” dedi. İbn Sayyâd’ın Deccâl olduğunu kabul edenlerden birisi de Kurtubi’dir. Bazıları “İbn Sayyâd, Hz. Peygamber zamanında ortaya çıkmış, Müslüman olmuş, Mekke ve Medine’ye girmişse de Deccârdir. Onun Mekke ve Medine’ye asla girmeyeceğini belirten hadisler, bu işin kıyametten önce gerçekleşeceğini haber veren hadislerdir.”
Bazı alimler İbn Sayyâd’ın Deccâl olmadığı görüşünü kabul etmişlerdir. Bu da çok sayıdaki alimin görüşüdür. Hz. Peygamber, İbn Sayyâd’ın Deccâl olup olmadığı konusunda bir söz söylememiştir. Bu da onun bu konuda herhangi bir vahiy almamasındandır. Allah en iyisini bilir.
Benzeri konular:
Answer ( 1 )
İslam inancına göre, peygamberimiz Hz. Muhammed (sav) ve sahabeler Deccal’i görmüşlerdir. Hadislerde, Hz. Muhammed’in Deccal hakkında bilgiler verdiği ve Deccal’in geleceğini haber verdiği belirtilir.
Deccal, İslam eschatolojisine göre kıyamet öncesi dönemde ortaya çıkacak bir fitne ve sapkınlık sembolü olarak kabul edilir. Hadislerde, Hz. Muhammed’in Deccal’in çıkışı, özellikleri ve etkileri hakkında bilgiler verdiği kaydedilmiştir.
Sahabeler de Hz. Muhammed’in yaşadığı dönemde onunla birlikte bulunmuş ve Deccal hakkında öğüt ve uyarılarını almışlardır. Sahabeler, Deccal’in fitne ve sapkınlığını anlamışlar ve İslam’ın öğretileri doğrultusunda ona karşı durmuşlardır. Sahabeler, Hz. Muhammed’in uyarıları ve öğretileri doğrultusunda insanları Deccal’in aldatmacalarına karşı uyarmışlardır.
Hadislerde, Hz. Muhammed(s.a.v)’in Deccal’in fitne ve kötülüğü hakkında ayrıntılı bilgiler verdiği ifade edilir. Deccal’in ortaya çıkacağı dönemde iman edenlerin direncini güçlendirmek için Hz. Muhammed(s.a.v), sahabelere ve müminlere Deccal hakkında bilgiler sunmuş ve onları hazırlamıştır.
Ancak, hadislerde Deccal’in detayları, fiziksel özellikleri ve zamanlaması konusunda bazı farklılıklar ve yorum farklılıkları bulunmaktadır. Bu nedenle, Deccal’in tam olarak nasıl bir varlık olduğu ve kimlik bilgileri konusunda net bir bilgiye sahip olunmamaktadır.
Sonuç olarak, İslam inancına göre, Hz. Muhammed(s.a.v) ve sahabeler Deccal’i görmüşlerdir. Hz. Muhammed(s.a.v), Deccal hakkında bilgiler vererek insanları uyarıp hazırlamıştır. Sahabeler de bu uyarıları dikkate alarak Deccal’in fitnesine karşı direnç göstermişlerdir. Deccal hakkında daha fazla bilgiye hadislerden ulaşılabilir, ancak kesinlik ve ayrıntılar konusunda farklı yorumlar ve anlayışlar bulunmaktadır.