Paylaş
Şafi mezhebine göre av ve hayvan kesimi
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Şafi mezhebine göre av ve kesimler
S. 1. Hangi av hayvanları helal ve hangileri haramdır?
C. 1. Aslı olan bütün hayvanlar bütün türleriyle avlanabilir ancak bu genelin bazı müstesnaları vardır ve şunlardır:
1. Yiyilmesi ve öldürülmesi (zararlı olmayıp eziyet vermeyen) haram olan hayvanları, eziyet veren veya öldüren araçlarla av lamak caiz değildir. Eğer araç öldürmüyor ve zarar vermiyorsa avlanabilir.
2.Öldürerek veya yaralayarak, sadece oynamak için avlamak doğru değildir. Bu durumda avın helal veya haram olması fark etmez. Örneğin sadece teselli ve eğlence için ava çıkmak caiz değildir.
3.Hacc ihramında olanın, yiyilen bir kara hayvanı avlaması caiz değildir.
S. 2. Meşru av aletleri nelerdir?
C. 2. Meşru av araçları iki ana noktada toplanabilir:
1. Yaralayıcı olan tüm keskin maddeler av aracı olarak kullanı olabilir. Bu maddeler demir olabileceği gibi kurşun, cam v.b maddeler de olabilir. Fakat tirnak ve dişleri avı boğazlamakta kullanmak caiz değildir. Eğer av keskin olmayan bir taşla veya ateşle öldürülürse, yiyilmesi caiz olmaz. Ancak bununla hay van ölmeyip avcı sağ olarak yetişir ve şer’î bir şekilde boğaz larsa, yiyilebilir.
2.Yırtıcı bir hayvan veya kuşlar avlanılabilir. Hayvanlar avlanma, ancak şer’i boğazlamadan aciz kalındığı takdirde caizdir ve hayvanda aşağıdaki şartların olması gerekir:
. Ava salıverildiğinde gitmesi gerekir. Yani gönderildiği hayva na yönelmesi lazım, öyle ki başka bir şeyi kast etmemelidir. Eğer başka bir hayvana saldırırsa, avladığı hayvan boğazlan madan yiyilemez.
. Durdurulması istendiğinde durması gerekir. Yani sahibi ne zaman durmasını isterse durmalıdır.
. Avı öldürdüğünde avdan yememelidir.
. Bu durumların bir kaç defa tekrarlanmış olması gerekir, öyle ki artık öğrendiği bilinmelidir.
S. 3. Boğazlamanın rükünleri nelerdir?
C. 3. Boğazlamanin rüknü dörttür:
1. Kesen: Kesenin Müslüman veya ehli kitap olması şarttır. Kesilen hayvana ulaşılamama durumunda, karanlıkta da olsa, kesi nin kör olmaması gerekir.
2. Kesilen: Bu da yiyilen ve hayatta olan hayvan olması gerekir.
3. Kesme aleti: Keskin olması ve kemik, tırnak olmaması şarttır
4. Kesim.
S. 4. Köpeğin avdan isırdığı yerin hükmü nedir?
C. 4. Şafii mezhebinin meşhur görüşüne göre necistir ve biri toprakla olmak üzere yedi defa yıkanması gerekir.
S. 5. Kimlerin kesimi haramdır ve kimlerin helaldir?
C. 5. Her Müslüman ve kitap ehlinin kesimi helaldir. Mecusi, mürted ve putperestin kesimi haramdır.
S. 6. Tezkiye ile zabh (Arapçada) arasındaki fark nedir?
C. 6. Tezkiye: İmkân varsa, boğazın yukarısından veya aşağısından ya da imkân yoksa can alıcı herhangi bir noktadan kesmektir. Zabh ise, boğazın herhangi bir yerinden ölüme sebebiyet veren kesimdir. Bunda şer’i şartların oluşup oluşmaması şart değildir. Buna göre zabh, tezkiyenin şer’i şartlar kaydı bulunmayan bir türüdür ve tezkire genel olup hayvanın yiyilmesi için, gereken şer’i şartlara haiz olan kesimdir. Zabh ise, tezkiyeye nisbeten daha özeldir, çünkü şer’î şekil aranmaz.
S. 7. Ulaşılabilen ve ulaşılamayan hayvanın kesimi nasıl olur?
C. 7. Ulaşılabilen ve kesme imkânı olan hayvan, boğazın yukarısından veya aşağısından boğazlanır. Kesme imkânı bulunamayan, ulaşılamayan hayvan ise, mümkün olan herhangi bir yerinden vurulup kan akıtılır.
S. 8. Kesimin kâfi miktarı ile tam şekli nedir?
C. 8. Kâfi miktarı için iki şey gerekir:
1. Boğazın (nefes borusu) kesilmesi,
2. Yemek borusunun kesilmesi lazımdır.
İkisinin aynı anda kesilmesi gerekir çünkü birisinin kesilmesi ölüme sebebiyet verir. Diğeri sonra kesildiği takdirde ölüyü kesmek gibi olur ve bu durumda kesilen hayvan haramdır. İki borudan bir parça kaldığı takdir de, kesilen hayvan helal olmaz. Kesimin tam şekilde olabilmesi için, nefes ve yemek borusuyla birlikte şahdamarlarının da kesilmesi gerekir. Boynu komple kesmek ise mekruhtur.
BENZER KONULAR:
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
İslam’daki Şafii düşünce ekolüne göre, avlanma ve hayvan kesmenin belirli kuralları ve ilkeleri vardır. Şafii mezhebine göre avlanma ve hayvan kesimiyle ilgili bazı önemli hususlar şunlardır:
Avcılık:
İzin: İslam’da avlanma genel olarak caizdir, ancak ilgili makamlardan veya avın yapıldığı arazinin sahibinden izin alınması gerekir. Mülkiyet haklarına ve avlanma düzenlemelerine saygı duymak önemlidir.
Yöntem: Avlanma yöntemi belirli yönergelere uygun olmalıdır. Avlanma, eğitilmiş av hayvanları, silahlar veya İslam’da izin verilen aletler gibi yasal yollarla yapılmalıdır.
Niyet: Avlanmanın ardındaki niyet, helal yiyecek elde etmek veya ekinleri zarardan korumak gibi yasal amaçlar için olmalıdır. Meşru bir ihtiyaç olmaksızın sadece spor veya zevk için avlanma önerilmez.
Yasaklanan Hayvanlar: İslam’da avlanması yasak olan bazı hayvanlar vardır. Müslümanlar, insanlara veya çiftlik hayvanlarına zarar verebilecek domuz veya yırtıcı hayvanlar gibi necis, zararlı veya tehlikeli kabul edilen hayvanları avlamaktan kaçınmalıdır.
Hayvan Kesimi (Dhabiha):
Niyet ve Yöntem: Tüketim için hayvan keserken, Allah’ın rızasını kazanmaya niyet etmek ve dhabiha (kesim) amelini doğru bir şekilde yerine getirmek esastır. Kesim, hayvanın gırtlağını, nefes borusunu ve boynundaki damarları Allah’ın adı anılarak süratle kesilerek yapılmalıdır.
Müsaade Şartları: Kesilecek hayvanın kesim anında diri ve sağlıklı olması gerekir. Kullanılan bıçak veya alet, hızlı ve insancıl bir işlem sağlamak ve hayvanın acı çekmesini en aza indirmek için keskin olmalıdır. Hayvanın kesimden önce bayıltılmasının bilim adamları arasında bir tartışma konusu olduğunu ve uygulamaların bölgesel gelenek ve yorumlara göre değişebileceğini not etmek önemlidir.
Haram Hayvanlar: Domuz veya etobur hayvanlar gibi İslam’da yenmesi haram olan hayvanların da tüketim için kesilmesi yasaktır.
Hayvanlara Muamele: İslam, hayvanlara taşıma ve taşıma sırasında da dahil olmak üzere yaşamları boyunca insani muameleyi vurgular. Müslümanlar, hayvanlara nezaketle davranmaya, uygun bakımı sağlamaya ve gereksiz zarar veya zulümden kaçınmaya teşvik edilir.
Şafii ekolünün genel yönergeler sağlamasına rağmen, uygulamalar ve yorumların farklı alimler ve bölgeler arasında farklılık gösterebileceğini not etmek önemlidir. Şafii mezhebinin öğretilerine uygun olarak avlanma ve hayvan kesimiyle ilgili konularda bilgili bilim adamlarına veya yerel yetkililere danışılması her zaman tavsiye edilir.