Şafi mezhebine göre korku (savaş) namazı

Question

SALAT-UL HAVF – KORKU HALİNDE NAMAZ

S. 1. Korku namazının şekilleri nelerdir?

C. 1. Korku namazının dört şekli vardır :

1. Düşman kıble cihetinde olmayıp Müslümanların da sayıca az olması: Bu durumda imam mücahitleri iki firkaya ayırır, bir firka cepheyi bekler diğer firka imamla birlikte bir rekât ki lip namazını tamamlar ve cepheye gider. Diğer firka gelir o da imamla birlikte bir rekât kılıp kalkar geri kalanını tamamlarlar. İmam ise tahiyyatta bekler ve namazları tamamlandığında on larla birlikte selam verir. Peygamber (sas) Zatur-Ruka savaşın da bu şekilde namaz kıldırmıştır.
2.Düşmanın kıble tarafında olması: Bu durumda imam iki saf oluşturup birlikte namaza başlarlar. Secdeye giderken bir saf imamla birlikte secde eder diğer saf ayakta bekleyip onları ko rur. Secdeye giden saf kıyama kalktığında bekleyen saf secde edip tekrar imama yetişir. Peygamber (sas) Asefan savaşında ise, bu şekilde namaz kıldırmıştır.
3.Savaşın şiddetlenmesi ve çatışma durumu: Bu durumda ayak ta, binek üzeride, kıbleye yönelerek veya yönelmeyerek nasıl imkân bulunursa o şekilde namaz kılınır.
4.Düşman kıble yönünde olmayıp Müslümanların da sayıca fazla olmaları: Bu durumda da imam mücahitleri iki fırkaya ayırır ve her biriyle ayrı ayrı namazı tam kılar. Resulullah (sas) Betni Nahl’de de bu şekli kıldırmıştır.

S. 2. Zatūr-Ruka namazında imam akşam gibi rekâtlı namazı nasıl kıldırır?

C. 2. Birinci fırkaya iki rekât kılar ve bu firka ayrılma niyeti getirip namazını tamamlar. İmam üçüncü rekâtın kıyamında diğer fırkayı bekler, onlarla da bir rekâtı kıldıktan sonra tahiyyatta bekler, birinci şekilde olduğu gibi, namazlar tamamlandığında onlarla birlikte selam verir.

S. 3. Zatür-Rika namazında dört rekâtlı namazları nasıl kıldırır?

C. 3. Her firkayla iki rekat kılar. İkinci fırkayı ya tahiyyatta ya da üçün cü rekâtun kıyamında bekler.

S. 4. Zatūr-Ruka namazının sahih olması için şartları nelerdir?

C. 4. Bunun sıhhati için üç şartı gerekir:
1. Savaş mubah olmalıdır.
2. Düşman kıble cihetinde olmamalıdır.
3. Kollayıcı fırka düşmana direnebilmelidir.

S. 5. Betni Nahl namazının şartları nedir?

C. 5. Üçüncü şart dışında, Zatür-Ruka namazının şartları burada da ge çerlidir. Üçüncü şart ise (kollayıcı firkanın direnmesi) sünnettir.

S. 6. Asefan namazının şartları nelerdir?

C. 6. Bunun da dört şartı vardır:
1. Savaşın mubah olması gerekir.
2. Düşman kıble yönünde olmalıdır.
3.Düşman ile Müslümanlar arasında bir engel bulunmalıdır.
4. Müslümanların, iki safa ayrılıp her bir safın düşmana karşı ko yabilecek kadar sayıca çok olmaları gerekir.

S. 7. Savaşta Cuma namazı kılınır mı?

C. 7. Evet, Asefan ve Zatür-Ruka namazları şeklinde kılınabilir, ancak Betni Nahl namazı şeklinde kılınamaz.

S. 8. Cuma namazının Asefan namazı şekilde mi yoksa Zatür-Ruka namazı şeklinde mi kılınması daha evladır?

C. 8. Asefan namazı şeklinde kılınması daha evladır.

S.9. Korku namazında silah kuşanmanın hükmü nedir?

C. 9. Silah kuşanmak menduptur.

S. 10. Ne zaman silah kuşanmak vacip olur?

C. 10. Silahın bırakılmasında tehlike ve düşman korkusu varsa kuşanıl ması vacip olur.

S. 11. Silah kuşanmak ne zaman mekruh olur?

C. 11. Fazla eziyet vermeyip ihtiyaç olmadığı takdirde silah kuşanmak mekruh olur.

S. 12. Savaşın şiddetlendiği durumda ayakta veya binek üzerinde (üçüncü durum) namaz kılmanın şartları nelerdir?

C. 12. Bunun üç şartı vardır:
1.Vakit dar olmalıdır, öyle ki ancak namaz eda edilebilecek kadar
kalmış olması gerekir.
2.Bir anlamlı harf veya iki harf çıkacak kadar bağırmamak ge rekir.
3.İhtiyaç durumunda, muaf tutulmayacak derecede kirlenmiş bir
silah taşınmamalıdır.

S. 13. Hangi namazlar korku namazı olarak kılınabilir?

C. 13. Farz ve cemaatle kılınan vakitli sünnet namazlar, yukarıdaki şe killerde kılınabilir.

Kolay Şafi fıkhı
itisam yayınları

Cevapla