Şafi mezhebine göre zihar

Question

S. 1. Zihar ve hükmü nedir?

C. 1. Zihar, kişinin eşini veya bir uzvunu haramlık açısından mahrem lerine benzetmesidir. Örneğin karısına der ki: Sen benim için annemin sırtı veya eli gibisin. Bunu deyip sözüne muhalefet ederse kefaret vermesi ge rekir ve kefaret vermeden cinsel ilişkide bulunamaz. Ancak sözünden dön mezse boşar. Kefaret ise, çalışmayı engelleyen özürleri olmayan mümin bir köleyi azat etmelidir. Eğer bulamazsa, iki ay peş peşe oruç tutmalıdır, onu da yapamazsa altmış miskini doyurmalıdır. Her birine şehrin galip yiyece ğinden bir müdd verir. Zihar haramdır.

S. 2. Ziharın rükünleri nelerdir?

C. 2. Ziharın dört rüknü vardır:

1. Zihar yapan: Talak sahih eş olmalıdır.
2-Kendisine Zihar yapılan: Zevce olmalıdır.
3- Kendisine benzetilen: Nesep veya radâ ya da hısımlıkla haram olan bir kadın veya uzvu olmalıdır, daha önce kendisine helal olmamalıdır.
4- Sıyga: Ziharı ifade eden bir lafız olmalıdır.

S. 3. Çocuk, deli ve mükrehin ziharı sahih midir?

C. 3. Bunlardan ve kasıtlı sarhoştan zihar sahih değildir.

S. 4. Küçük veya ratkâ ya da karnâ zevceden zihar yapılabilir mi?

C. 4. Evet, bunardan olur ancak yabancı kişi ve cariyeden zihar olmaz.

S. 5. Kefarette niyet gerekir mi?

C. 5. Evet, niyet vaciptir.

S. 6. Kefaret orucu bitirmeden önce ilişkide bulunmanın hükmü nedir?

C. 6. Cima haramdır ancak orucun devamı kopmaz.

S. 7. Üç kefaret seçeneğini de yerine getiremeyen kişi ne yapmalıdır?

C. 7. Kefaret zimmetinde kalır, hangisini yapma imkânı bulursa onu yapar ve bu zamanda cima yapamaz.

Kolay Şafi fıkhı
itisam yayınları

Cevapla