Şafii ilmihali gusül abdesti

Question

ŞAFİİ MEZHEBİ GUSÜL (BOY ABDESTİ)

Şafi’de Guslü Gerektiren Haller

Guslü gerektiren haller altıdır. Bunlardan üçü hem kadın hem erkekler için müşterektir. Bunlar:
Cinsel birleşme, meninin gelmesi ve ölüm. Üçü de sadece kadınlara aittir. Bunlar da: Hayız, nifas ve doğumdur.
Gusül, lugatta bir şeyin üzerine suyun dökülmesi demektir.
Guslün şer’i manası ise belirli bir niyetle bütün bedeni suyla yıkamaktır. Gusül, şu ayet-i kerimelerle meşru kılınmıştır:
“Eğer cünüp iseniz temizlenin.” (Maide: 5/6)
“Ey Muhammedi Sana kadınların ay başı hali hakkında sorarlar; de ki, o bir ezadır. Aybaşı halinde iken kadınlardan el çekin, temizlenmelerine kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman, Allah’ın size emrettiği yoldan yaklaşın. Allah şüphesiz daima tevbe edenleri ve temizlenenleri sever.” (Bakara: 2/222)


ŞAFİİ MEZHEBİNE GÖRE KADIN VE ERKEĞE NE GUSÜL GEREKİR

Kadın Ve Erkek İçin Müşterek Görülen Haller

Hem kadın hem de erkekler için müşterek görülen üç şey şunlardır:

1- Cinsel yaklaşma halinde meni gelmese dahi erkeğin sünnet mahallinin veya o kadar kısmın dahil olması; insan, hayvan, ölü veya diri olmasında fark yoktur, gusletmek gerekir.
Delili. Peygamberimiz (s.a.v.)’in şu hadis-i şerifidir: “İki sünnet yeri birleştiğinde gusül vacip olur.”[1]

2- Meninin lezzetli veya lezzetsiz olarak herhangi bir durumda çıkması.
Meni üç özelliği ile bilinir:

a) Mevce mevce atılarak çıkması, lezzet hasıl olması.
b) Kendisine mahsus bir kokusu olması. Bu koku, hamur veya yaş hurmanın tomurcuğu veya kurumuş yumurtanın beyazının kokusunu andırır.

Eğer kişi bir şeyde meni mi yoksa mezi mi diye şüpheye düşerse muhayyerdir. İsterse meni diye hükmeder ve yıkanır, isterse mezi diye hükmeder, sadece onu yıkar ve abdest alır. Eğer elbisesinde kurumuş bir meni görürse gusletmesi gerekir. O elbisesinde meni vaki oluşu ile onun için kanaat hasıl ettiği zamandan itibaren kıldığı namazları kaza eder. [2]

Uykuda veya uyanık halde olsun, kadın ve erkekten meninin çıkması guslü gerektirir. Bütün fakihlerin görüşü budur. Çünkü Ebu Said’in rivayet ettiği hadise göre; Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurur:
“Gusül etmek sudan gerekir (meninin çıkmasından gerekir).” [3]

Ümmü Seleme şöyle rivayet eder: Ümmü Süleym peygamberin yanına geldi ve : ‘Ya Resulallah Allah Teala hakkı söylemekten çekinmez. Kadın ihtilam olduğu zaman gusl etmesi gerekir mi?’ diye sordu.”

Resulullah (s.a.v.): “Evet su (meni) gelirse gerekir” [4] buyurdu.

Burada çok kere meydana gelen bazı durumlar vardır.

Açıklanması gerektiği için bunları biraz açıklayalım:

a- Meni şehvetsiz olarak, hastalık veya soğukluk sebebiyle çıkarsa gusül gerekmez. Hz. Ali (r.a.) rivayet ettiği hadis-i şerife göre Resulullah (s.a.v.) kendisine şöyle buyurdu:

“…meni şiddetle çıktığı zaman yıkan.” [5]

b- İhtilam olunduğu zaman meni gelmezse, gusül gerekmez. Bu konuda Ümmü Seleme hadisinde Resulullah (s.a.v.)’e;

-Kadın ihtilam olduğu zaman gusül gerekir mi? sorusuna;

“Evet, meni gelirse gerekir.” demiştir.

c- Uykudan uyandığı zaman, bir yaşlık görüp ihtilam olduğunu hatırlamaz ama kesin olarak meni olduğunu anlarsa gusletmesi gerekir.

d- Şehvet anında meninin geldiğini hisseder, zekerini tutarak meninin gelmesini engellerse, gusletmesi gerekmez. Çünkü Resulul-lah (s.a.v.) gusletmeyi meninin görülmesi şartına bağlamıştır.

e- Elbisesinde meni görüp ne zaman çıktığını bilmezse bu durumda namaz kılmışsa son uykudan itibaren kalktığı namazlarını iade etmesi lazım gelir.

3- Ölüm.

Bir müslümanın ölmesi durumu. Ölümünden dolayı ölen müslümanı yıkamak gerekir. Ümmü Atiyye şöyle rivayet eder: ‘Hz. peygamberin kızını yıkamakla meşgul olurken: “Kızımı su ve sidr ile üç kere yıkayın.”[6] buyurdu.

Kâfir, İslam’a girdiğinde de gusletmesi gerekir.

Kâfir, müslüman olduğu zaman yıkanması gerekir. Burda, kafirin daha önce cünüp olma ihtimali varsa gusleder. Öyle bir durumun olmadığı kesinlikle biliniyorsa o zaman gusletmesi sünnettir.

Buluğ çağına gelen kimseden 4 çeşit su gelir:

Bunlar; idrar, meni, mezi ve vedi’dir.

İdrar, sidiktir.
Meni, yukarıda gerektiği şekilde açıklandı.
Mezi, kadınla oynamak Veya şehvetle dokunmak gibi hallerde erkeğin tenasül uzvundan çıkan yapışkan, renksiz sudur.
Vedi ise, genelde küçük abdest bozulduktan sonra çıkan beyazımsı bir sudur.

——————————-

[1] Buharı, 278, Müslim 3 13
[2] İânetut’Talıbin, 1168
[3] Müslim, 243; Ebu Davud, 217
[4] Buharı, 278, Müslim, 313
[5] Ebu Davud – Taharet b. 203
[6] Müslim, 939


Şafii mezhebine göre gusül abdesti nasıl alınır? Kısaca bilgi

Şafii mezhebine göre gusül abdestinin alınışı kısa ve öz olarak çok güzel açıklanmış teşekkürler mumsema.com.tr

Benzeri konular:

Dini Soru Cevap

Her soru cevap verilmeye değerdir, yeter ki aynı konu bize sorulmuş olmasın ve kurallara uygun sorulsun. Lütfen soru yollamadan önce aynı konu var mı diye \\\\"ARAMA\" yapınız. Konu altına yazılan sorulara öncelik tanıyoruz.. Bilginize

Takip Et

Cevapla