Paylaş
Şafii mezhebine göre kadınlar erkeklerden farklı namaz kılar
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Namazda Kadının Erkekten Farklı Şekilde Yapması Gereken Bir takım Hususlar
Kadının beş şeyi erkekten farklı şekilde yapması sünnettir.
1. Kadın secde’de vücudunun parçalarını birbirine yapıştırmahdır.
Meselâ dirseklerini yanlarına, karnını dizlerine yapiştırmalıdır. Erkek ise bunun tam tersini yapar. Çünkü erkeğin dirseklerini yanlarından, karnını dizlerinden uzak tutması sünnettir.
Hz. Peygamber namaz kılan iki kadının yanından geçti ve onlara şöyle dedi:
Secdeye gittiğinizde vücudunuzu yere yapıştırın. Çünkü kadın bu hususta erkek gibi değildir.[1]
Yabancı erkeklerin yanında namaz kılan kadın, sesini kısmalıdır.
3. Açıktan okunması gereken namazlarda dahi -fitne korkusu ile- sesini yükseltmemelidir.
Sözü yumuşak söylemeyin ki kalbinde hastalık bulunan kimse yanlış bir ümide kapılmasın.
(Ahzab/32)
Bu ayet, kadının sesinin fitne uyandırabileceğine delâlet eder. Bu bakımdan yabancı erkeklerin yanında, kadından sesini kısması istenir. Erkek ise bunun aksine hareket eder. Çünkü erkeğin, uyarılması gereken birşey olduğunda yüksek sesle subhanallâh demesi gerekir. Fakat kadın, uyarmak maksadıyla da olsa yüksek sesle subhanallah diyemez. Çünkü Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
Namazda iken kim uyarılması gereken birşey olduğunu görürse teşbih etsin. Teşbih ettiği vakit elbette kendisine (imam tarafından) iltifat edilir. El vurup ses çıkarmak kadınlara mahsustur.[2]
4. Kadının yüzü ve elleri hariç bütün bedeni avrettir. Bunun ayrıntıları daha önce geçmişti.
Zînetlerini göstermesini er. Ancak bunlardan görünmesi zaruri olan (yüz ve eller) müstesnadır.
Cumhura göre bu ayetteki zînetlefden maksat, zînetlerin takıldığı yerlerdir. Mazahara minha’dan maksat ise yüz ve ellerdir.[3]
Ümmü Seleme Hz. Peygamber’e ‘Kadın, altında (don) bulunmaksızın sadece entari ve büyük baş örtüsüyle namaz kılabilir mi?1 diye sordu. Hz. Peygamber ‘Entari geniş ve ayaklarının üstünü kaplar durumda olursa kılabilir’ cevabını verdi.[4]
Rükû ve kıyam’da ayakların üstünü kapatan bir elbisenin, secdede tüm bedeni ve ayaklan kapatacağı açıktır. Çünkü kadının azaları secde halinde birbirine yapışır.
Erkeğin avreti ise diz kapaklanyla göbek arasıdır. Kişi sadece diz kapaklan ile göbek arası kapalı olarak namaz kılsa dahi, namaz sahih olur. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
Diz kapağının üstü ile göbekten aşağısı avrettendir.[5] Cabir b. Abdullah bir tek elbise içinde namaz kılmış ve (Hz. Peygamber’i bir tek elbise ile namaz kılarken gördüm’ demiştir.[6]
Diğer bir rivayette ise ‘Cabir, arkasından düğümlenmiş bir izar içinde namaz kıldı’ şeklindedir.[7]
5. Kadının ezan okuması sünnet değildir.
Fakat kadının kamet getirmesi sünnettir. Kadın kısık sesle ezan okursa kerahat yoktur. Hatta sevap getiren bir zikir sayılır. Sesini yükseltirse mekruh olur. Eğer fitne çıkma ihtimaline rağmen sesini yükseltirse haram olur. Fakat erkek için böyle değildir. Bilindiği gibi erkeğin her farz namaz için ezan okuması sünnettir.
——————————————————————————–
[1] Beyhakî, 11/232
[2] Buharî/652; Müslim/421, (Sehl b. Sa’d’dan)
[3] İbn Kesir, III/283
[4] Ebu Dâvud/640 ve başka muhaddisler
[5] Dârekutnî, 1/231; Beyhakî, 11/229, (.merfû olarak)
[6] Buharî/346
[7] Buharı/345. (İzar, çoğu kez diz kapaklanyla göbek arasını veya biraz fazlasını kapatan bir elbisedir).
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Şafii mezhebine göre kadınlar erkeklerden farklı namaz kılmaktadır. Kadın namaz kılarken vücudunu ayrık bir şekilde değil de vücudu bitişik şekilde namaz kılmalıdır. Namahrem olan birilerinin yanında namaz kılıyor ise bir kadın sesini kısmak zorundadır. Açıktan okunması gereken bir yer olduğu halde bile sesini kısmalıdır kadınlar. Kadınlar namaz kılarken yüzü ve elleri dışında geri kalan bütün bedenini örterek kılmalıdır. Kadınların namaz kılmadan önce ezan okuması sünnet değildir.