Paylaş
Şafiide gusül abdesti nasıl alınır?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Şafii de gusül almayı internette farkli farkli anlatiyorlar ben basima ilk su döktüğümde euzu besleme ve niyet getiriyorum 3 defa başıma 3 defa sağ ve 3 defa sol omzuma su döküyorum daha sonra bastan aşağıya yıkanıyorum benim yaptığım doğru mudur? Bu şekilde yıkansam bir sakınca var mıdır ?
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Şafii mezhebine göre gusül abdesti – Büyük şafii ilmihali
Gusül İçin Niyet Nasıl Yapılır?
Niyet, kalpten ‘Guslün farzına niyet ediyorum’ veya ‘Cünüblüğü kaldırmaya niyet ediyorum’ veya ‘Namaz kılmayı kendime helâl etmeye niyet ediyorum’ veya ‘Kur’an’a dokunmak gibi yıkanmayı gerektiren şeyleri kendime helâl etmek için niyet ediyorum’ diyerek yapılmalıdır. Fakat dil ile niyet etmek daha efdaldir.
İkincisi, bedeni deri ve kıllar dahil olmak üzere, suyu kılların diplerine ulaştırarak yıkamaktır. Cabir b. Abdullah’a, yıkanmanın nasıl olması gerektiği sorulduğunda Cabir şöyle demiştir: ‘Hz. Peygamber iki avucuyla başına üç defa su döküyordu. Sonra da vücudunun tümünü yıkıyordu.
Ümmü Seleme, Hz. Peygamber’e ‘Nasıl yıkanayım’ diye sorduğunda, Hz. Peygamber şöyle demiştir: –
Başına üç defa su dökmen yeterlidir; sonra suyu bütün vücuduna dökerek temizlen!
Hz. Ali, Hz. Peygamber’in şöyle buyurduğunu rivayet ediyor:
Kim cünüb olduğu halde bedeninde yıkanmamış bir kıl bırakırsa, Allah ona cehennemde şu şu cezaları verecektir. Hz. Ali ‘Bundan dolayı kıllarıma düşman oldum’ demiştir. Hz. Ali, sakalı hariç, bütün kıllarını traş ederdi.
Sünnet Olan Guslün Keyfiyeti
Buna, fıkıh’ta guslün sünnetleri denir. Bunlar aşağıda zikredilmiştir:
Hz. Meymune şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber’e yıkanması için su koydum. Peygamber iki veya üç kere elini yıkadıktan sonra suyu sol eline döktü, onunla tenasül uzvunu ve arkasını yıkadı. Sonra da ellerini toprağa sürdü1.
yıkıyordu’. Müslim’in bir rivayetinde ise ‘Sonra sağ eliyle sol eline su döküp tenasül uzvunu yıkıyordu’ şeklindedir.
Hz. Meymune şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber, tenasül uzvunu yıkadıktan sonra namaz abdesti gibi abdest alıyordu. Sonra ellerini suya sokup vücudundaki kılları, suyu diplerine ulaştırmak için hilalliyordu (elleriyle karıştırıyordu). Sonra başına üç avuç su döküyor, sonra da bütün vücuduna su döküyordu’.
Gusle sağ taraftan başlamanın delili, şu hadîstir: ‘Hz. Peygamber ayakkabılarını giyerken, saçlarını tararken, abdest alırken ve guslederken sağ taraftan başlamaktan hoşlanırdı’.
e.Yıkanırken vücudu ovalamalı, azalan da peşpeşe yıkamalıdır. Çünkü bazıları (Mâlikîler) ‘Azaları peşpeşe yıkamak vacibdir1 demişlerdir.
Guslün Mekruhları
Enes b. Mâlik şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber 1 sâ (sâ iki eli birleştirip avucu dört defa dolduracak kadar bir ölçektir) ile 5 müdd kadar su ile yıkanıyordu. 1 müdd Çmüdd iki eli birleştirip avucu bir defa dolduracak kadar bir ölçektir) ile de abdest alıyordu’.
Cabir b. Abdullah’a, Hz. Peygamber’in nasıl yıkandığı sorulduğunda şöyle demiştir:
– 1 sâ su ile yıkanman yeterlidir.
– Bana bu kadar su yetmez.
– Kılları senin kıllarından çok olan ve senden hayırlı olana (Hz. Peygamber’e) yetiyordu.
1 sâ, 4 müdd’dür. 1 müdd 9.2 cm. uzunluğundaki bir kaba eşittir.
Ebu Hüreyre Hz. Peygamber’in şöyle dediğini rivayet etmiştir:
İçinizden biri cünübken durgun suda yıkanmasın!
Bunun üzerine dinleyenler ‘Ey Ebu Hüreyre! Peki nasıl yıkanacak?’ dediler. Ebu Hüreyre şöyle dedi: “Suyu avucu ile veya bir kap ile almalıdır. Eğer kap ile aldığı su çok değilse; elini içine soktuğunda kullanılmış su hükmünde olacaksa elini kaba sokarken ‘Kepçe niyetiyle sokuyorum’ diye niyet etmelidir veya cünüblüğü kaldırmak için niyet etmeden önce kap’tan biraz su alıp sonra niyet etmeli ve onunla elini yıkayıp suyu temizlenen eliyle almalıdır”.
Akmayan durgun suda yıkanmanın yasaklanmasının hikmeti şudur: İnsan, içinde başkasının yıkandığı sudan nefret eder. Bu yıkanmanın cü-nüplük veya başka bir sebepten olması da durumu değiştirmez. Ayrıca içinde yıkanılan durgun su 2 kulle’den az olursa zayi .olur. Çünkü içinde yıkanmakla bu su temizleyicilik vasfını kaybeder. İnsanların durgun suya ihtiyaçları olduğu için Hz. Peygamber durgun suda yıkanmayı yasaklamıştır.