Paylaş
Sakal kesmek günah mı
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Sakal kesmek caiz mi haram mı?
Sakal kesmek günah mı ben sürekli erteliyorum uzatmayı büyüyünce uzatırım diye sakal kesmenin hükmü nedir?
Bıyık kesmenin de hükmü nedir?
BENZER KONULAR:
Answers ( 3 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
İSLAMDA SAKAL ve BIYIK İLE İLGİLİ HÜKÜMLER
Sağlam bir inanç temeline dayalı olarak, müslümanların hem Allah’a karşı yükümlülüklerini hem insanlarla günlük hayattaki ilişkilerini düzenleyen İslam dini, onların fert ve toplum olarak temiz bir hayat sürmelerini hedeflemiştir. Manevi arınma kadar maddi temizliği de imanın bir parçası sayan İslamiyet, müslümanlan ibadet ve ahlaki erdemlerle manevi güzellik ve temizliğe yönlendirirken aynı zamanda maddi temizliği teşvik etmiş, bu ikisini birbirlerini destekleyen unsurlar olarak görmüştür. Mesela “Onların yüzlerinde secde izi vardır” (el-Fetih 48/29) âyetinde olduğu gibi, Kur’ân-ı Kerim’de ruh güzelliği kazandıran ibadetlerin insanların dış görünüşlerine de güzellik olarak yansıyacağı belirtilmiştir. Müslümanların savundukları inanç ve ilkeler doğrultusunda kendilerine özgü sağlam bir karaktere, bu inanç ve ruh güzelliğini yansıtan saf bir simaya ve temiz bir çehreye sahip olmalarını isteyen Hz. Peygamber, saç, sakal ve bıyıkla ilgili bazı emir ve tavsiyelerde bulunmuş; böylece iç güzelliği ile dış güzelliği arasında bir bütünlük sağlamayı hedeflemiştir.
Hz. Peygamber, müminlerin dış görünüşleri ve bedenleriyle ilgili hareket tarzlarında, “maddi ve manevi anlamda bozulmamış saflık ve temizlik hali” mânasına gelen “fıtrat”a uygun davranmalarını istemiştir.
Bıyığın kısaltılması, sakalın uzatılması, ağız ve burun temizliği, tırnakların kesilmesi, koltuk altı ve avret mahallinin temiz tutulması gibi hususlar bunlardan bazılarıdır (Buhârî, “Libâs”, 63-65; Müslim, “Tahâret”, 56; Ebû Dâvûd, “Tahâret”, 29). Hz. Peygamber, bu şeklî temizlik unsurları içinde özellikle beşerî münasebetlerde önem arzeden saç sakal temizliği ve düzenine ayrı bir önem vermiştir. Bu bağlamda “Bıyığınızı kısaltın, sakalınızı uzatın” buyumuş, kendisi de böyle yaparak aynı zamanda Hz. İbrâhim’in sünnetine uymuştur (Tirmizî, “Edeb”, 16; Buhârî, “Libâs”, 64-65; Müslim, “Tahâret”, 5255). Ayrıca bakımsız vaziyette olanları uyararak kendilerine çekidüzen vermelerini istemiş; bir gün mescide saçı başı dağınık halde gelen bir sahâbîyi uyanp geri göndermiş ve üstünü başım düzeltip tekrar geldiğinde ona, “Bak işte, böyle daha güzel değil mi?” diyerek oradaki müslümanları bu şekilde davranmaya teşvik etmiştir (el-Muvatta’, “Şa’r”, 7). Bazan da saçı ve bıyığı uzamış sahâbîleri bizzat tıraş etmiştir (Ebû Dâvûd, “Tahâret”, 74).
Saç ve sakal tarzıyla ilgili uygulamalarında, müslümanlara bir kimlik bilinci ve aidiyet duygusu kazandırmaya çalışan Hz. Peygamber, yeni bir dinin mensupları olarak müslümanlann diğer insanlardan kolayca ayırt edilebilecek bir dış görünüşe sahip olmalarına da önem vermiştir. Özellikle o dönemde diğer din mensuplarım başkalarından ayıran bazı dinî işaretlerle kıyafetlerin müslümanlar tarafından benimsenmesini hoş görmemiş ve bunu engellemek için birtakım düzenlemeler yapmıştır (Buhârî,
“Libâs”, 64, 67; Müslim, “Tahâret”, 54-55, “Libâs”, 80; Tirmizî, “Edeb”, 16; Ebû Dâvûd, “Tereccül”, 18; Nesâî, “Tahâret”, 13, “Zînet”, 14).
Hz. Peygamber ve sahabenin sakal ve bıyıkla ilgili söz ve uygulamalarım değerlendiren İslam âlimlerine göre, bıyığı kısaltmak sünnettir ve onu tamamen kazımak hoş görülmemiştir. Sakal bırakmanın hükmü hakkında ise farklı görüşler ortaya çıkmıştır. Bazı âlimler, sakalı müslümanlar için dinî nitelikli bir sembol (şiar) ve zorunluluk olarak görmüşler ve sakalı tamamen kazımayı haram kabul etmişlerdir.
Bu âlimlere göre, hadislerdeki emirlerle Resûl-i Ekrem ve sahabenin uygulaması bağlayıcı bir nitelik taşımakta; genel anlamda Hz. Peygamber’e uymayı emreden Kur’an âyetleri ise sakal bırakma konusunda da ona uymayı gerektirmektedir. Hz. Peygamber ve sahabenin bu konudaki emir ve uygulamalarını zorunluluktan çok bir tavsiye olarak anlayan âlimler ise sakalı kesmenin haram değil mekruh olduğunu söylemişlerdir. Son dönem âlimlerinin bir kısmı ise sakal bırakmayı İslam’ın geldiği dönemde yaygın olan bir örf ve âdet olarak kabul etmektedir. Buna göre, Hz. Peygamber’e uymak niyetiyle sakal bırakmak “sünnete uyma” niteliği taşıyan ve sevap kazandıran bir davranış olsa da, esas itibariyle sakal bırakmak dinî bir gereklilik değildir.
Hz. Peygamber, yeni oluşan İslam toplumunda önceden beri bulunan âdetlerden İslam’ın temel ilkelerine ters düşmeyenleri olduğu gibi muhafaza etmiş, bazı âdetleri ise birtakım değişikliklerle devam ettirmiştir. Sakal bırakma geleneğinde bazı düzenlemeler yapılarak devam ettirilen geleneklerden dir. etkilere karşı korunması olduğu görülür.
Kaynak Temel İslam ansiklopedisi cilt 7 sayfa 123
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Sakal kesmek
Sakalı sünnete uygun sakal niyetiyle bırakıp kesmek Hanefi ye göre tahrimen mekruhmuş. Yani ben top sakal bırakmışsam ,sonuçta sünnete uygun sakal değil. Kessem de sorun olmaz. Peki bu kesmenin içine kazımakta girer mi ? Yoksa kazımak ayrı kategoride mi değerlendirilir ?
Diğer sorumda şu bıyıksız ve sakalsız olmayı seviyorsam öyle takılmak günah mı ?Sonuçta ikisi de sünnettir emir değil. Yoksa illa biri olması farz mı ?
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Hz. Peygamber ve sahabenin sakal ve bıyıkla ilgili söz ve uygulamalarım değerlendiren İslam âlimlerine göre, bıyığı kısaltmak sünnettir ve onu tamamen kazımak hoş görülmemiştir. Sakal bırakmanın hükmü hakkında ise farklı görüşler ortaya çıkmıştır. Bazı âlimler, sakalı müslümanlar için dinî nitelikli bir sembol (şiar) ve zorunluluk olarak görmüşler ve sakalı tamamen kazımayı haram kabul etmişlerdir.
Top sakal bırakmak İslam kültüründen bir adet değildir. Dolayısıyla top sakal Müslüman bir erkek için uygun değildir. Sakalı kazımak ile ilgili hükümler yukarıda detaylı bir şekilde anlatılmıştır.
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Ben sünnet sakalını görsel olarak beğenmiyorum.Hoşuma gitmiyor.Aslında yapmak iyidir.Sünnet sakalı bırakana da lafım yok kötüde görmem.Sonuçta Peygamber efendimiz s.a.v bırakmış.Benim düşüncem günah mı ? Günahsa neden görsel olarak beğenmemek neden günah olsun ? Sünnete lafım yok ki ?