Talâk-ı ric’inin (bir veya iki talâkın) hükmü nedir?

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Rici Talakın hükmü nedir?

Allah, Talâk-ı ric’î ile erkeğin, yeniden nikâh tazelemeden, mehir vermeden ve rızasını almadan, iddetini doldurmadan önce ailesini almasını mubah kılmıştır. Erkek, hanımının iddet müddeti içeresinde ric’at etmezse âilesi bir veya iki talâkla ondan ayrılmış olur. Yeniden alması için, nikâh tazelemesi, mehir vermesi ve kadının rızasını alması lazımdır. Zira Şârî, erkeklere ric’at hakkını “… Kocaları bu bekleme müddeti içinde isterlerse onları geri almaya (herkesten) çok lâyıktırlar...” ayetiyle iddet müddeti içinde tanımıştır.

Erkek dönme hakkını, iddet müddeti içinde kullanırsa kadının rızasını alma, velisine haber verme ve şahit getirmeye lüzum yoktur. Yalnız kadının, erkeğin ric’atını inkar edebilme ihtimaline karşı dönüşün iki şahit huzurun da yapılması sünnettir. Ric’at, söz ile yani “Karımı, tekrar nikâhıma aldım.” demek suretiyle sahih olduğu gibi, fiiliyatla (İmâm-ı A’zam (rh.a.) ve İmâm Mâlik’e (rh.a.) göre öpme, sarılma, cinsi münasebette bulunma ile) da olur. İmâm Şâfiî’ye (rha) göre de ric’at, ancak sarîh bir ifade ile olur. Meselâ, “Ailemi, tekrar nikâhıma aldım.” demek gibi. Bu sözü söylemeden yalnız cinsi münasebet ve diğer fiillerle ric’at olmaz. Çünkü talâk, nikâhı tamamen ortadan kaldırır. Bu da ancak açık bir ifade ile mümkündür.

Şevkânî, bununla ilgili olarak şöyle der: “Açık ve doğru olan, İmam-ı A’zam (rh.a.) ile İmam Mâlik’in (rha.) görüşüdür. Çünkü iddet, erkeğin bir tercih dönemi yani boşayacağı veya geri alacağı bir zaman süresidir. Tercih ise söz veya fiille olabilir. Nitekim Allah’ın (c.c.), “... Kocaları bu bekleme müddeti içinde isterlerse onları geri almaya (her kesten) çok lâyıktırlar.” ayeti ile “Bir sahâbînin hanımını talâk-i ric’î ile boşadığını duyan Resûlullah (s.a.v.), sahâbîlere, “O’na hanımını geri almasını söyleyiniz.” buyurdu.” hadîsinde, ric’at’ın fiilen yapılabildiği görülüyor. Andığımız ayet ve hadiste, ric’atın yalnız söz veya fiiliyatla yapılacağına dair bir ifade yoktur. “Ric’at, yalnız söz ile yapılır.” diyen kimsenin, iddiasını ispat için ayet ve hadisten açık bir delil getirmesi lazımdır.” Ahkamul Kur’an C.Yıldırım

BENZER KONULAR:

Answer ( 1 )

  1. Mahalle İmamı avatarı
    0
    2023-09-18T22:46:01+03:00

    Please briefly explain why you feel this answer should be reported.

    Bildir
    İptal

    Yukarıda konu içerisinde geçen ayet bakara suresi 228 ayeti kerimedir.

    Bu ayeti kerimede bir talak bir talak ile boşalan bir kadın hiddet süresi içinde kocası onu almaya daha layıktır fakat ibadet süresi geçtikten sonra artık kadının rızasını almadan onu alamaz kadın dilerse başkasını tercih edemem başkasıyla evlenebilir

Cevapla