Paylaş
Tebbet suresi hakkında bilgi
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Kuranı kerimin 111. suresi olan Tebbet (Mesed) suresi ile ilgili kısaca bilgiler
Tebbet suresi Peygamber efendimize Mekke döneminde iken nazil olmuştur. Bu sure toplamda 5 adet ayetten meydana gelmiştir. Bu sureye ismini veren tebbet kelimesi kurusun, kahrolsun demektir. Bu sure peygamber efendimize fatiha suresinden sonra tekvir suresinden önce indirilmiştir. Bu surede, peygamber efendimizin amcası olup ona karşı düşmanca davranışlar sergilemekten çekinmeyen Ebu Leheb ve onun karısı eleştirilmekte, Ebu Leheb ve onun karısı gibi servet ve gücüne güvenen kişilerin acı sonu bildirilmektedir. Ayrıca Bu sure namazda okunabilecek bir zammı suredir.
Tebbet (Mesed) Sûresi
Tebbet suresi konusu ve içerdiği mesajlar
maddeler halinde
Kur’ân-ı Kerîm’in 111. sûresi
Adını ilk âyetinde geçen ve “helak oldu, helake götüren hüsrana düştü, yuh olsun” mânâlarına gelen kelimeden alır. Buna “Leheb”, “Ebû Leheb” ve “Mesed” sûresi de denir. Mekke’de nazil olmuştur. 5 âyettir. Âyet sonlarına ahenk veren fasılaları be vedâl harfleridir.
Kaynaklarda nakledildiğine göre, “(Önce) yakın akrabanı uyar” (eş-Şu’arâ 26/214) âyeti nazil olunca, Hz. Peygamber (s.a.), Safâ’ya çıkıp, insanlara toplanmaları İçin seslendi. “Bu da kim?”, deyip toplandılar. Onlara: “Ne dersiniz, ben size şu dağın arkasından birtakım atlılar çıkacak, diye haber versem bana inanır mısınız?” diye sordu. “Şimdiye kadar senin yalan söylediğini görmedik (inanırız)” dediler. “Öyleyse ben sizi, şiddetli bir azap ile uyarıyorum”, buyurdu. Bunun üzerine Ebû Leheb: “Yuh sana, bizi bunun için mi topladın?”, deyip kalktı gitti. Bunun üzerine bu sûre nazil oldu (Buhârî, Tefsîru’l-Kur’ân, Sûretü Tebbet; et-Tirmizî, Tefsîru’l-Kur’ân, 90). İslâm’ın azılı düşmanlarından olan bu adam, güzelliği sebebiyle ateş gibi parladığı veya çabuk kızan ve kızarıveren bir kimse olduğu için babası tarafından “alev babası” anlamına Ebû Leheb denilmiş. Daha sonraları ise bu İsim “cehennemin babası” manasına darbı mesel olmuştur. Karısı da kocası gibi bir İslâm düşmanı idi. Kocasını bu uğurda tahrik ve teşvik eder; diken toplayıp, Peygamberimizin geçeceği yollara atardı. Bu yüzden bu kadına da “Odun hamalı” denilmiştir. Sûrede âyet sonlarındaki bâ harflerinin
sesi, toplanıp demetlenmesi sırasında birbirine “tab tab” diye değen odun seslerini hissettirmektedir.
Sûrede söz edilen konular ve bazı sonuçlar özetle şunlardır:
* Hiçbir güç, Allah’ın takdirini değiştiremez; bâtıl, hakka üstün gelemez (âyet: 1-5).
* Hz. Peygambere açıkça düşmanlık edip ona eziyet edenler, erkek veya kadın kim olursa olsun, azabı hak ettikleri gibi, arkalarında kötü bir isim bırakırlar (1-5).
* İyi yolda kullanılmayan mal, mülk, makam, şeref, asalet gibi maddî ve manevî hiçbir güç, sahibini kötü sonuçtan kurtaramaz (1-5).
Cevapla