Vitir namazı hükmü vacip mi? Hadislerle delilleri

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Vitir vacip namazı hükmü vacip mi? Dört mezhebe göre deliller

Vitir namazi hukmu vacip mi Hadislerle delilleri

Vitir namazı kılmak vacip midir?

“Vitir” kelimesi sözlükte çiftin zıddı, yani tek anlamına gelir. Burada kastedilen ise gecenin son namazı olan vitir namazıdır.

VİTİR NAMAZININ HÜKMÜ (VİTRİN VACİP OLMASININ DELİLLERİ)

وعن أبي أيوب الأنصاري رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «الوتر حق على كل مسلم، من أحب أن يوتر بخمس فليفعل، ومن أحب أن يوتر بثلاث فليفعل، ومن أحب أن يوتر بواحدة فليفعل.» رواه الأربعة إلا

الترمذي، وصححه ابن حبان، ورجح النسائي وقفه.

400- Ebu Eyyüb el-Ensârî radıyallahu anhın naklettiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Vitir her Müslüman’a vaciptir. Kim beş rekât olarak vitir kılmak isterse kılsın, kim üç rekât olarak vitir kılmak isterse kılsın, kim bir rekât olarak vitir kılmak isterse kılsın.
الله صلى وعن عبد الله بن بريدة عن أبيه رضي الله عنهما قال: قال رسول الله عليه وسلم: «الوثر حق، فمن لم يونز فليس منا.» أخرجه أبو داود بسند لين، وصححه الحاكم

401- Abdullah b. Büreyde’nin babasından naklettiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Vitir haktır (vaciptir). Kim vitir kılmazsa bizden (bizim yolumuzda olanlardan) değildir.”

وله شاهد ضعيف عن أبي هريرة رضي الله عنه عند أحمد.

402- Bu hadisin Ahmed’de, Ebu Hureyre’den rivayet edilmiş olan zayıf bir şahidi mevcuttur.

وعن علي رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يا أهل القرآن أونروا، فإن الله وثر بحب الوتر » رواة الخمسة، وصححه ابن خزيمة.

403- Hz. Ali radıyallahu anhın rivayet ettiğine göre Resûlullah sal lallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Ey Kur’an ehli (müminler), vitir kılın. Çünkü Allah tektir, teki sever.

Hadislerden Çıkarılan Hükümler:

1- Bütün bu hadisler vitir namazının vacip olduğunu göstermektedir ki Hanefiler’in görüşü bu yöndedir. Vitir namazının vacip olduğunu gösteren delil Ebu Eyyüb ve Büreyde hadislerinde geçen “Vitir haktır.”, yani vacip tir, şeklindeki ifadedir. Birinci hadiste geçen “her Müslüman’a” ve ikinci hadisteki “Kim vitir kılmazsa bizden değildir.” ifadeleri de bu hükmü teyit etmektedir. Burada, vitir namazını kılmayan kişinin şiddetli bir şekilde tehdit edilmesi vitir namazının vacip olduğunu gösterir.

Efendimiz Hz. Ali radıyallahu anhın hadisinde geçen “Ey Kur’an ehli (müminler), vitir kılın. Çünkü Allah tektir, teki sever.” ifadesi de vitrin vacip olduğunu göstermektedir. Çünkü bu cümle emir kipiyle söylenmiştir ve emir vaciplik ifade eder. Aynı zamanda bu emir kipi birçok hadiste tek rarlanmıştır. Bu görüşte olanlar başka birtakım deliller de ileri sürmüşlerdir. Bu delillerden biri ileride gelecek olan “Bu gece Allah sizi kızıl develer den daha hayırlı bir namazla takviye etti.” hadisidir. Bir diğeri vitrin kaza edilmesine dair emirlerdir. Ebu Hanife hazretleri şöyle demiştir: “Vitir namazı, Hanefiler’in vacip hakkındaki istilahlarına göre vaciptir.” Ondan nakledilen başka bir rivayette vitrin farz olduğunu söylemiştir. Bu farziyet itikadi farz olarak değil, ameli farz; yani, yapılması gereken ve yapılmaması hâlinde günahkar olunan bir amel olarak yorumlanmıştır.

Cumhura göre vitir namazı kılmak sünnettir. Cumhur bu görüşlerini desteklemek için bir sonraki bölümde zikredilecek olan delilleri ileri sürmüşlerdir.

2- Öncesinde nafile kılınmamış olsa bile vitir namazını tek rekât olarak kılmak caizdir. Çünkü Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, Ebu Eyyüb hadisinde şöyle buyurmuştur: “Kim bir rekât olarak vitir kılmak isterse kılsın.” Özellikle beş ve üç rekât gibi sözlerden sonra gelen “bir rekât” ifadesi bu hususta gayet açıktır. Cumhur bu görüşü kabul etmişlerdir. Hanefiler’e göre ise vitir namazı arka arkaya üç rekât hâlinde kılınır. Bu konunun ayrıntılı açıklaması ileride gelecektir.

Kaynak: Bulug elmeram

BENZER KONULAR:

Cevapla