Paylaş
Vitir namazının kazası var mı?
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Vitir namazının kazası kılınır mi Diyanet
VİTİR NAMAZININ KAZASI
وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
أونروا قبل أن تضخوا » رواه مسلم
415- Ebu Said el-Hudri radıyallahu anhın naklettiğine göre Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Sabahlamadan önce vitir namazını kılın.”
ولابن خزيمة وابن حبان: «من أدرك الشبح ولم يونز فلا وثز له.»
416- Ibni Huzeyme ve Ibni Hibban da şu hadisi nakletmişlerdir: “Vitir kılmadan sabahlamış olan kimse vitir kılamaz. “
وعنه رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من نام عن
الوثر أو نسيه فليصل إذا أصبح أو ذكرة » رواه الخمسة إلا النسائي.
417- Ebu Said el-Hudrî radıyallahu anhın naklettiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Kim uyuduğu veya unut tuğu için vitir namazını kılamazsa sabah olunca veya kılmadığını hatırlayınca kılsın. “
Hadislerden Çıkarılan Hükümler:
1- Birinci ve üçüncü hadis vitir namazını kılmanın vacip olduğunu göstermektedir. Birinci hadisin söz konusu vacipliğe delaleti “Vitir namazını kılın.” şeklindeki emir kipidir. Buradaki emrin sünnet olma anlamına geldiği veya emirden kastın vitir kılmanın caiz olduğu vakti, yani tan yeri ağarmadan önce kılınması gerektiğini göstermek olduğu söylenerek yukarıdaki görüşe cevap verilebilir.
Üçüncü hadisin vitrin vacip olduğuna delaleti ise uyuduğu veya unut tuğu için vitir namazını kılamayan kişinin onu kaza etmesi gerektiğine dair emirdir. Vitrin kaza edilmesine dair emir vaciplik ifade eder ve bu da vitri eda etmenin vacip olduğunu gösterir. Bu gayet açık bir husustur.
2- Kılamayan kişinin sonradan vitir namazını kaza etmesi meşrudur. Üçüncü hadiste geçen “Kim uyuduğu veya unuttuğu için vitir namazını kılamazsa sabah olunca veya kılmadığını hatırlayınca kılsın.” ifadesi bu hususta oldukça açıktır ve âlimler genel olarak bunda görüş birliği etmişlerdir.
Sonra Hanefiler demişlerdir ki, vitir namazını kaza etmek vaciptir. Çünkü vitir namazı kılmak Hanefiler’e göre vaciptir ve hadis kılınmayan vitrin kaza edilmesini emretmiştir.
Diğer üç mezhep imamına göre ise kılınmayan vitir namazının kaza edilmesi sünnettir. Çünkü vitir namazı kılmak onlara göre sünnettir. Onlar hadiste geçen emir kipinin sünnet ifade ettiğini kabul etmişlerdir.
BENZER KONULAR:
Answer ( 1 )
Please briefly explain why you feel this answer should be reported.
Vitir namazının kazası konusunda Diyanet İşleri Başkanlığı’nın görüşü, İslam âlimleri arasında genel kabul gören anlayışa dayanmaktadır. Vitir namazının kazası hakkında çeşitli hadisler ve İslam hukukçularının görüşleri bulunmaktadır.
Hadisler ve Çıkarımlar
Bu hadis, vitir namazını kaza etmenin meşru olduğunu ve unutulduğunda veya uyuyakaldığında daha sonra kılınabileceğini açıkça ifade eder.
Bu hadis, vitir namazının vaktinde kılınmasının önemini vurgular. Ancak diğer hadislerle birlikte değerlendirildiğinde, kazasının mümkün olduğu anlaşılır.
Fıkhi Görüşler
Diyanet’in Görüşü
Diyanet İşleri Başkanlığı da genelde Hanefî mezhebine dayalı görüşleri takip ettiğinden, vitir namazının kazasının vacip olduğunu kabul eder. Bu, Hanefî mezhebinin uygulamalarıyla uyumludur.
Sonuç
Vitir namazını kılmayı unutan veya uyuyakalan bir kimse, bu namazı daha sonra kaza edebilir. Hanefî mezhebine göre, bu kazayı yapmak vaciptir. Diğer mezheplere göre ise, bu kazayı yapmak sünnettir ve yapılması teşvik edilir.
Bu bilgiler ışığında, vitir namazını kaza etmek gerektiğinde, bunu yapmanın İslam âlimleri ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından desteklendiğini söyleyebiliriz.