Paylaş
Vitirde kunut duası okumanın hükmü
BildirQuestion
Please briefly explain why you feel this question should be reported.
Vitir namazında kunut dualarını okumanın hükmü nedir?
VİTİRDE KUNUT OKUMAK
Hasen b. Ali radıyallahu anhümanın hadisinde şu ifade geçmekte dir: “Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bana vitir kunutunda okuduğum şu duayı öğretti: Allah’ım, hidâyet ettiklerinin arasında bana hidâyet eyle, sağlık ve afiyet verdiklerinin arasında bana sağlık ve afiyet ver, yardım ettiklerinin arasında bana yardım et, verdiğin şeylerde bana bereket ihsan eyle, hükmünü infaz buyurduğun şeylerin şerrin den beni koru. Şüphesiz ki hükmeden sensin, senin hakkında hüküm infaz edilmez. Şüphesiz senin yardım ettiğin kimse zelil olmaz. Şânın yücedir Rabb’imiz, sen her şeyden ulusun.”
وللبيهقي عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: «كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعلمنا دعاء تدعو به في القنوت من صلاة الصبح»: «اللهم الهدني … الحديث… وفي سنده ضعف.
306- Beyhakî de İbni Abbas radıyallahu anhümâdan şu rivayeti nak letmiştir: “Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem sabah namazında kunut okurken edeceğimiz şu duayı bize öğretirdi: Allah’ım, hidayet et tiklerinin arasında bana hidâyet eyle…”
Hadisten Çıkarılan Hükümler:
1- Hz. Hasan radıyallahu anhın rivayet etmiş olduğu hadise göre vitir namazında kunut okumak meşrudur ve cumhur da bu görüştedir. Tâvûs’tan rivayet edilen ve aynı zamanda Mâlikîler’in de benimsedikleri görüşe göre vitirde kunut okunmaz. Bu hadis onların aleyhine delil teşkil eder.
Hanefiler’e göre, vitir namazında kunut duası okumak vaciptir ve ye rine getirilmediğinde sehiv secdesi yapılarak telafi edilir. Şafiîler’e göre ise vitirde kunut duası okumak eb’âz sünnetlerindendir ve ihmali hâlinde aynı şekilde sehiv secdesiyle telafi edilir. 120 Hadis her iki taraf için delil olmaya uygundur. Bu konudaki ihtilaf, her iki mezhebin kullandığı terimler göz önüne alındığında çok küçük kalmaktadır. Çünkü Hanefiler sünnet ile farz arasındaki vasıtaya “vacip” demişler ve vacip olan şeyi terk etmekle namazın bozulmayacağını, sehiv secdesiyle telafi edileceğini söylemişlerdir. Şafiiler de eb’âz sünnetleri hakkında aynı şeyi yapmışlardır.
2- Hadis, vitirde okunacak kunutu herhangi bir vakte mahsus olarak zikretmemiştir. Bu da zahiri itibariyle bütün yıl kunut okunabileceğini gös termektedir. Hanefiler’e ve Hanbeliler’e göre her vitir namazında rükûdan önce kunut duası okunur. Şafiîler buna muhalefet ederek sadece ramazan ayının ikinci yarısında vitir namazında kunut okunabileceğini ve bu vaktin dışında vitirde kunut okunmayacağını söylemişlerdir. Onlara göre kunut rükûdan sonra okunur.
Şafiiler kendi görüşlerini desteklemek için Ebu Davud’un Muhammed b. Sîrîn’in arkadaşlarının birinden naklettiği şu rivayeti delil göstermiş lerdir: “Übeyy b. Kab bir keresinde (ramazan ayında) onlara imamlık yapmış ve ramazan ayının ikinci yarısında kunut okumuştur. “121 Yine Ebu Davud’un Hasen’den naklettiğine göre, Hz. Ömer insanları Übeyy b. Ka’b’ın imamlığında cemaat yapar. Hz. Übeyy onlara yirmi gece namaz kıldırır ve bu müddetin son yarısı dışında onlara kunut okumaz.
Münzirî şöyle diyor: “Birinci hadiste meçhul bir râvi vardır. Hasanü’l Basri Hicri 21 senesinde doğmuştur. Hz. Ömer ise Hicrî 23 senesinin son larında veya yirmi dört senesi muharrem ayının başlarında vefat etmiştir.” Bu açıklamaya göre, birinci hadisin senedindeki meçhullükten ve ikinci hadiste Hasan (el-Basri) ile Hz. Ömer arasındaki inkıtadan dolayı her iki hadis de zayıftır.
3- Hz. Hasan radıyallahu anhın hadisinin zahirine göre kunut duasın da bu cümleleri kullanmak müstehaptır. Ancak Übeyy b. Ka’b Mushafı’na nispet edilen ve Beyhaki’nin Hz. Ömer’den naklettiği bir başka kunut duası kalıbı da şudur:
“Allah’ım, şüphesiz ki biz senden yardım ve bağışlanma dileriz, seni överiz, seni inkar etmeyiz. Sana karşı günah işleyenleri bırakır terk ederiz. Allah’ım, yalnızca sana ibadet eder, sana dua edip secde ederiz. Yalnızca sana yönelir ve sana hizmet ederiz. Senin rahmeti ni umar, azabından korkarız. Şüphesiz senin vahim azabın kâfirleri
yakalar.” Hanefi ve Şafiî âlimleri kunut okurken bu iki duanın beraber okunmasını müstehap saymışlardır. Bu güzel bir uygulama olup halkın bu husustaki yanlış düşüncelerini düzeltmek gerekir.
4- Beyhaki’nin nakletmiş olduğu İbni Abbas hadisine göre, Hasen’in rivayet etmiş olduğu kunut duası sabah namazında okunur. Şafiîler bunun la amel etmişlerdir. Bildiğin üzere bu hadis zayıftır ve sabah namazında kunutun okunmasının ispatına dair uygulama diğer delillere kalmış olur. Şafiiler, hadis zayıf olmasına rağmen kunutta bu duayı okumayı tercih et mişlerdir. Çünkü dua kalıplarında tercih alanı geniş ve esnektir. Allah daha iyi bilir.
BENZER KONULAR:
Cevapla