Paylaş
Yedi helak edici şeyden kaçının hadisi arapça ve açıklaması
Question
“Yedi Helak Ediciden Kaçının” Hadisi
Hadis: İnsanı helak eden 7 büyük günah nedir?
Ebu Hureyre (r.a.) rivayet etmiştir: “Resulullah (s.a.) (bir gün):
‘Helak edici yedi şeyden kaçınınız!’ buyurdu. Sahabiler:
Ey Allah’ın Resulü! Onlar nelerdir?’ diye sordular. Bunun üzerine Peygamber (s.a.):
‘1. Allah’a şirk koşmak,
2. Sihir yapmak,
3. Allah’ın haram kıldığı bir canı haksız yere öldürmek,
4. Faiz yemek,
5. Yetim malı yemek,
6. Düşmana hücum sırasında savaştan kaçmak,
7. Namuslu ve kendi halinde bulunan mümin kadınlara zina iftirası atmak!‘ buyurdu.”
* Bu hadisi, Buhârî ile Müslim ittifak olarak rivayet etmiştir.
Yedi Helak Ediciden Kaçının Hadisinin Arapça metni:
اجتَنِبوا السَّبْعَ المُوبِقاتِ. قيل: يا رَسولَ اللهِ، وما هُنَّ؟ قال: الشِّركُ باللهِ، والسِّحرُ، وقَتْلُ النَّفسِ التي حرَّم اللهُ إلَّا بالحَقِّ، وأكْلُ الرِّبا، وأكْلُ مالِ اليَتيمِ، والتوَلِّي يومَ الزَّحفِ، وقَذْفُ المُحْصَناتِ الغافِلاتِ المُؤمِناتِ
Açıklama:
1. Şirk: Allah’a ilâhlık konusunda bazı yaratıkları ortak kabul etmek demektir. Tevhidi kökünden reddetmek demek olan böyle bir anlayış, “en büyük zulüm”, “en helâk edici” bir itikâdî sapıklıktır. Şirkin her çeşidi aynıdır. Allah’ın aslå affetmeyeceğini bildirdiği yegâne günah kendisine bir şeylerin ortak koşulmasıdır. Müşrik, temelli olarak cehennemde kalmaya mahkûmdur. Bu sebeple de en büyük helâk edici günah şirktir.
2. Sihir: İnsana yönelik olarak tabiat üstü gizli güçlerin yardımı ve aracılığıyla belli bir maksadı gerçekleştirmek ve belli bir gayeye ulaşmak için uygulanan ve etkili olduğu kabul edilen eylemdir. Sihir, İslâm’ın kesin olarak yasaklayıp reddettiği bir inanç ve işlem olup tabiat kuvvetleriyle insanlara bir takım etkilerin yapıldığı söylenen ilkel bir anlayış ve olgudur.
Tevhid inancının insanların hayatından uzak kaldığı dönemlerde toplumların ilkel inançlara saplanmasıyla ve özellikle totem inancının yaygın olduğu kitleler arasında çeşitli göz boyama yollarıyla yapılan sihir, eski İran, Çin, Mezopotamya, Arap yarımadası, Mısır ve Hindistan’da rastlanan bir meslek haline getirilmiştir. Allah inancının ve sağlam düşüncenin zayıfladığı dönemlerde daha çok rastlanan bir olay olan sihir, bazı toplumlarda dinî törenlerde bir inanç haline getirilmiş ve Allah’ın kudreti unutularak bir çok sihirbaz ve kâhinin sözleri geçerli kılınmıştır. İslâm’ın sihirbaz ve kâhinleri kınaması, insanları basit inanç ve düşüncelerle oyalayıp onları gerçek Allah inancından uzaklaştırarak ilkel ve akıl dışı anlayışlara sürüklemelerini engellemek içindir.
3. Allah’ın haram kıldığı bir canı haksız yere öldürmek: Haklı bir sebebe dayanmaksızın bir insanı öldürmek, İmam Şâfiî’ye göre şirkten sonraki en büyük günahtır. Böyle bir günahın dünyadaki cezası bilindiği üzere kısåsen öldürülmektir. Tarih boyu süregelen kan davaları da dikkate alınacak olursa, haksız yere adam öldürmenin hem kişiler hem de toplumlar için ne kadar büyük bir helâk sebebi olduğu kendiliğinden ortaya çıkar.
4. Faiz yemek: İslam dini, “karşılıklı fayda temin etmeye yönelik bir sözleşmede karşılıksız kalan herhangi bir fazlalık” demek olan faizi, bütün çeşitleriyle kesin olarak yasaklamıştır. Faiz yiyen kişi, başkasının malını karşılıksız olarak yemiş olur. dinimiz sermaye birikimini, faizle değil, ortaklık usulüyle sağlamayı öngörmektedir. Ortaklıkta sermaye faizsiz olacağı için mâliyet ve enflasyon gibi kapitalizmin ürünü olan meseleler ortadan kalkacak, mülkiyete ortak olma tabana doğru yayılacak, ekonomik ve sosyal farklılaşmalar en düşük seviyeye inecek, sermayeye, yatırıma ve tabiî ticarete asla kötü gözle bakılmayacaktır.
5. Yetim malı yemek: Yetim; babası ölen küçük çocuktur. Yetim malı yemek, mutlak surette haramdır. Bir velinin ya da mirasçının, yetimin malından yemesinin caiz olabilmesi için şu üç şartın bulunması gerekir: a. Alınan malın miktarı, ihtiyaç miktarını geçmeyecek, b. Yetimin malı sermaye yapılarak kazanç temin edip yetim ergenlik çağına erince sermayesini verip ticaretine ise sahiplenmeye gidilmeyecek, c. Yetim ergenlik çağına girmeden fırsatı ganimet bilerek menfaatlenme yoluna gidilmeyecektir.
6. Düşmana hücum sırasında savaştan kaçmak: Düşmana hücüm edileceği zaman cepheden kaçmak, düşmandan yana tavır almak anlamına geldiği için hem en büyük günah ve hem de kişinin önce kendi can güvenliğini, sonra arkasındaki müslüman toplumunun hayatını tehlikeye atması demektir. Harp taktiği gereği olmayan kaçışlar aslá affedilmez.
7. Namuslu ve kendi halinde bulunan mümin kadınlara zina iftirası atmak: Namuslu müslüman kadınlara zinâ ettiği iftirasında bulunmak (kazif), Peygamber (s.a.)’in helâk edici olduğunu bildirdiği ahlâkî bir düşüklük ve büyük bir haramdır. Her ne kadar burada namuslu müslüman kadınlara iftirada bulunmak zikredilmiş ise de namuslu müslüman erkeklere yöneltilecek iftira da aynı hükümdedir. İftira eden hür bir kimse ise 80, köle ise 40 değnek cezasına çarptırılır.
Hadisin “kaçının” emri, bu yedi helâk edici günahtan titizlikle uzak durulmasını tavsiye eden bir ifadedir.
BENZER KONULAR:
Answer ( 1 )
Hadis-i şerifte “Yedi helak edici şeyden kaçının” buyuruluyor. Bu hadis, Ebu Hureyre (r.a.) tarafından rivayet edilmiştir ve Peygamber Efendimiz (s.a.v.) tarafından belirtilen bu yedi büyük günah, insanları helaka götüren, çok büyük tehlikeler içeren günahlardır.
Hadisin Arapça Metni:
“اجتَنِبوا السَّبْعَ المُوبِقاتِ. قيل: يا رَسولَ اللهِ، وما هُنَّ؟ قال: الشِّركُ باللهِ، والسِّحرُ، وقَتْلُ النَّفسِ التي حرَّم اللهُ إلَّا بالحَقِّ، وأكْلُ الرِّبا، وأكْلُ مالِ اليَتيمِ، والتوَلِّي يومَ الزَّحفِ، وقَذْفُ المُحْصَناتِ الغافِلاتِ المُؤمِناتِ.”
Hadisin Türkçe Meali:
“Helak edici yedi şeyden sakının!” Sahabiler: “Ey Allah’ın Resulü! Onlar nelerdir?” diye sordular. Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurdu:
Allah’a şirk koşmak,
Sihir yapmak,
Allah’ın haram kıldığı bir canı haksız yere öldürmek,
Faiz yemek,
Yetim malı yemek,
Düşmana hücum sırasında savaştan kaçmak,
Namuslu ve kendi halinde bulunan mümin kadınlara zina iftirası atmak.
Hadisin Açıklaması:
Şirk: Allah’a başka varlıkları ortak koşmak anlamına gelir ve İslam’da en büyük günah olarak kabul edilir. Şirk, Allah’ın birliğini reddetmekle sonuçlanır ve bu günahın bağışlanmayacağı bildirilmiştir.
Sihir: İnsana zarar vermek amacıyla tabiatüstü güçleri kullanma girişimidir. İslam, sihri kesinlikle yasaklar çünkü bu, insanları sapkın inançlara yönlendirir ve Allah inancından uzaklaştırır.
Haksız yere cana kıyma: Bir insanı haksız yere öldürmek, büyük bir günahtır ve toplumsal düzenin bozulmasına yol açar. Şirkin ardından en büyük günahlardan biri olarak kabul edilir.
Faiz yemek: Faiz, başkasının malını haksız yere almak demektir ve İslam’da yasaklanmıştır. Faiz, sosyal adaletsizliklere yol açar ve ekonomik dengesizliklere neden olur.
Yetim malı yemek: Yetimin hakkını gasp etmek büyük bir günahtır. İslam, yetimlere özel bir önem verir ve onların mallarını koruma sorumluluğunu Müslümanlara yükler.
Savaştan kaçmak: Müslümanların düşmanla savaşı sırasında cepheden kaçmak, büyük bir ihanet ve korkaklık olarak kabul edilir.
Namuslu kadınlara zina iftirası atmak: Bir kadına zina iftirasında bulunmak, büyük bir ahlaki suçtur. İslam, iftirayı en büyük günahlardan biri olarak kabul eder ve bu suçu işleyenlere ağır cezalar öngörür.
Bu hadis, Müslümanları bu büyük günahlardan sakındırmak ve onları doğru yola yönlendirmek amacıyla bildirilmiştir. Her bir günahın hem bireysel hem de toplumsal etkileri vardır ve bu yüzden bu günahlardan uzak durulması, İslam’ın temel öğretilerinden biridir.