Zerdüştlükte Melek İnancı

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Zerdüştlük melek tavus, zerdüştlükte melek isimleri

Zerdustluk melek tavus zerdustlukte melek isimleri

Zerdüştlüğe, bir diğer ismi ile mecusîliğe göre bu kainat iki ezelî asıldan meydana gelmiştir. Bunlar, nur ve zulmettir. Nur ve zulmet, gerçekte zat ve şekilleri itiba­riyle birbirinin zıddı; iş ve metod takımından birbirinden farklı olan kudret ve irade sahibi şeffaf iki cevherdir. Buna göre nur cevheri, fazileti, hayrı, temiz, hoş kokulu, şe­refli, sevindirip zarar vermeyen, fayda verip mani olma­yan, diri olan ve eskimeyen bir cevherdir; zulmet cevheri ise bunun tam aksidir. Nur cevheri, bir evlilik yoluyla de­ğil, hakimden hikmetin, ışık saçandan ışığın doğması tar­zında, kendi dost ve taraftarlarını doğurmaya devam eder ki bunlar meleklerdir. Zulmet cevheri ise, yine evlilik yo­luyla değil, sefihden sefahatin meydana gelmesi gibi bir yolla, kendi dostlarını, karşı tarafın düşmanlarını meyda­na getirir ki bunlar da şeytanlardır. (Râzî, 1/233.)

Zerdüştlükte meleklere “ameşa-spenda” ismi verilir ve sayılarının haddi hesabı yoktur. Bu ameşa-spendalar bazan tanrı tarafından yaratılmış normal bir melektirler, bazan da yaratıcı tanrının yerini tutarlar ve adeta yara­tıcı ile birleşirler. Bundan dolayı olsa gerek zerdüştlerce melekler ibadet edilmeye layık varlıklardır. Meleklerin en yüksek derece ve rütbede reisi olan altı ameşa-spenda bulunmaktadır. (Askerî emir-komuta zinciri gibi) reis ameşa-spendaların bir derece gerisinde otuzüç ameşa-spenda vardır. Ameşa-spendalar, böyle derece derece sıra­lanırlar ve sayıları binleri aşar.

Zerdüştlerin tanrı anlayışı dualistir. Yani onlar bi­risi iyilik tanrısı, diğeri kötülük tanrısı olmak üzere iki ilahın varlığına inanırlar. Dolayısı ile melek inançları da buna uygundur. Onlar iyilik tanrısı Hürmüz ile kötülük tanrısı Ehrimen’in herbirine bağlı ameşa-spenda yani me­lek orduları olduğuna inanırlar. Bu melek orduları, bağlı oldukları tanrılarına göre iyilik veya kötülük için çalışırlar. Her grup bağlı olduğu tanrının etrafındaki orduyu kuvvetlendirmek için gayret sarfeder. Bu sebeble iki ta­raf daima birbiriyle savaş halindedir. Kazanmak için her iki taraf da durmadan yeni ameşa-spendalar yaratır. Ay­rıca her ameşa-spendanın “yezd” isminde bir de karısı bulunur. Bu dişi ameşa-spendaların görevi, erkeklerini eğlendirmektir.

BENZER KONULAR:

A’raz Ne Demek? Kısaca

Cevapla