Zilhicce Ayının İlk On Gününde Tutulan Oruç

Bildir
Question

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Bildir
İptal

Zilhicce’nin İlk On Gününde Tutulan Orucun fazileti ve sevabı hadislerle 

Zilhicce’nin ilk on günüde oruç tutmak ve bu dönemde tutulan oruca has olarak sevabının katlanması ile ilgili gelen rivayetler çoktur; bunlar Allah içindir ve bunların mükafatını da Allah verir.

Denilmiştir ki, bu sevaplar sadece oruca has değil; aksine diğer amelleri de kapsar. Daha doğrusu bu hadisler, Zilhicce’nin ilk on gününde yapılan bütün amellerin yılın diğer günlerinde yapılan bunlar gibi amellerden üstün olduğuna delalet eder. Yoksa, sadece bu on günde cihad eden kimsenin amelinin, yılın diğer günlerinde cihad edenin amelinden üstün olması bunun kapsamına girmez.

Şöyle denildiği zaman: “Zilhicce’nin on gününde yapılan amelin, diğer faziletli “on günlerde işlenen amelden daha faziletli olmasını gerektirir. Bu on günde tutulan orucun, Ramazan ayının son on gününde tutulan oruçtan faziletli ve bu gecelerdeki kıyamın da Ramazan’ın son on gecesindeki kıyamdan daha üstün olmasını gerektirir.”

Şöyle söylenir. “Hiç şüphesiz, Ramazan ayının orucu, bu günlerde tutulan oruçtan faziletlidir. Hiç tereddütsüz farz oruç, nafile oruçtan daha faziletlidir. Buna göre hadislerin muradı, Zilhicce’nin ilk on gününde yapılan farz, diğer “on günlerde eda edilen farzdan efdal olduğudur. Ama bu günlerde kılınan farz namazın sevabı, Ramazan ayının son on’unda kılınan namazdan kat kat fazla olur. Yine Zilhicce’nin ilk on gününde işlenen nafile ibadetler, başka günlerde işlenen nafilelerden faziletlidir.”

Ömer ve Ali radiyallahu anhuma Zilhicce’nin on gününde tutulan Ramazan’ın kaza orucu konusunda ihtilaf etmişlerdir. Ömer radiyallahu anhu bu günlerin faziletinden dolayı onlarda Ramazan orucu kazasını tutmayı müstehab görür, buna göre bu günlerde Ramazan orucu kazasını tutrnak diğer zamanlarda tutmaktan efdal olur. Bu da bu günlerde işlenen farzın sevabının nafileye göre katbekat olacağına delalet eder. Ali radiyallahu anhu ise bu günlerde Ramazan orucunu tutmayı nehyetmiştir. Bu konuda Ahmed’den iki rivayet gelmiştir. Ali radiyallahu anhu’nun bu görüşü, bu günlerde tutulan kaza orucunun bu dönemin nafile orucunun kaçırılmasına sebep olacağı gerekçesi ile açıklanmıştır. İmam Ahmed ve başka âlimler, Ali radiyallahu anhu’nun gerekçesinin bu olduğunu söylemişlerdir.

Denilmiştir ki, Zilhicce’nin ilk on gününde Ramazan orucu kazası tutmak, aynı zamanda nafile sevabını da elde etmeyi sağlar. Bu, şöyle diyenlerin görüşüdür: “Bir ay oruç tutmayı nezreden kimse, Ramazan orucunu tutarsa nezrini yerine getirmiş; farzını da tutmuş olur.” Ama bu konu bundan farklı şekilde açıklanmıştır.

Zilhicce’nin ilk on gecesinin kıyamı ve bunun Ramazan’ın son on gecesinin kıyamından üstün oluşu ile ilgili söylenecekler farklı bir konuda anlatılacaktır.

BENZER KONULAR:

Cevapla